Black Friday is nog maar net achter de rug en we zitten middenin dé piek-drukte van het jaar. Alhoewel, voor online platform iBOOD geldt dat niet helemaal; zij hebben namelijk meerdere pieken verspreid over het jaar. De manier om voor iBOOD toch snel door te kunnen blijven groeien: het uit-besteden van de logistiek. Fulfilmentbedrijf Monta helpt hierin en opereert momenteel in Nederland, Bëlgie, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Ook de eerste stappen richting Frankrijk zijn inmiddels gezet.
Monta is van start gegaan met een linehaul; dat wil zeggen dat er een directe levering vanuit Nederland in het lokale Franse netwerk is gerealiseerd. Daarnaast worden er stappen genomen omtrent de opening van een lokaal warehouse binnen Frankrijk. Met deze stap versterkt Monta zijn positie als snelgroeiend fulfilment-speler in Europa. En iBOOD groeit mee.
De ambitie van iBOOD: Een Europees platform
Voor iBOOD, een van de eerste partners van Monta die gebruik maakt van de nieuwe linehaul van Nederland naar Frankrijk, betekent deze uitbreiding een cruciale stap in hun missie om een Europees breed platform op te zetten. Jöran Prinssen, een van de oprichters van iBOOD, deelt zijn visie: “Met alle techniek die we inhouse hebben ontwikkeld, kunnen we in verschillende landen gepersonaliseerd en gelokaliseerd producten aanbieden. We kunnen automatisch lokale prijsstelling en productpopulariteit checken, waardoor we lokaal een perfect passende aanbieding kunnen creëren. Ontzettend mooi om op deze manier te kunnen internationaliseren.”
Frankrijk is nu het zesde land waar iBOOD, met ondersteuning van Monta, een competitieve propositie heeft kunnen neerzetten. Vanaf twee centrale warehouses binnen Nederland, in Lelystad en Den Bosch, wordt de hele Europese markt bediend tegen competitieve prijzen. Toch is de linehaul naar Frankrijk een logische en wenselijke aanvulling. “Voor ons werkt de logistiek via linehauls fijner dan een lokale voorraad in ieder land, omdat we heel veel SKU’s hebben. Lokale opslag is niet zo interessant, want ons assortiment wisselt ook continu,” legt Prinssen uit. “Wat mooi is bij de linehaul, is dat we wel kunnen verzenden met lokale vervoerders. Monta biedt onder andere de mogelijkheid om te verzenden met Colis Privé, Mondial Relay en Colissimo. Dit wekt vertrouwen en zorgt voor hogere conversie, kortere lijnen en kortere doorlooptijden.”
Waarbij iBOOD te maken heeft met een groot en continu wisselend aantal SKU’s, zijn er ook webshops met bijvoorbeeld een paar hardlopers binnen hun assortiment, of met Frankrijk als een van hun grootste afzetmarkten. In deze gevallen en bij een bepaalde schaalgrootte, is een continue, lokale opslag in het land zelf een must. Dat betekent dat gebruik van Monta’s fulfilment services binnen Frankrijk dus een waardevolle toevoeging zou zijn voor een webshop, in plaats van Monta’s linehaul.
De evolutie van iBOOD: Van overstock tot diversificatie
iBOOD, opgericht in 2005, begon met het aanbieden van overstock en restpartijen. Tegenwoordig bestaat slechts 10 procent van het aanbod uit dergelijke producten. De overige 90 procent is zorgvuldig gepland met businesspartners. Prinssen vertelt: “Ooit begon iBOOD met één product per dag, nu hebben we gemiddeld duizend aanbiedingen, dagelijks. Onze focus ligt op A-merken, zodat we miniluxe toegankelijk kunnen maken voor iedereen.”
iBOOD’s groeiende aanbod en technologische kracht versterken elkaar in een ongeëvenaarde shopervaring. “Dankzij geavanceerde technologie bieden we niet alleen de beste deals, maar leveren we persoonlijke en lokaal afgestemde deals die perfect aansluiten op de behoeften van onze klanten. iBOOD biedt meer dan deals – we bieden een ervaring die blijft verrassen en inspireren, elke dag opnieuw!” aldus Prinssen. Van elektronica en mode tot DIY en home & living: iBOOD heeft het allemaal, voor iedereen. Met slimme innovaties en brede keuze blijft iBOOD hun klantenbestand niet alleen uitbreiden, maar ook verstevigen.
De rol van Monta: Efficiëntie en duurzaamheid hand in hand
Monta speelt een onmisbare rol in het succes van iBOOD’s Europese expansie. Met hun expertise in duurzame logistiek en fulfilment, zorgt Monta ervoor dat iBOOD zijn klanten efficiënt en betrouwbaar kan bedienen. Het ondernemende karakter van Monta zorgt voor korte lijnen met de webshop-klanten, snelheid en flexibiliteit; aspecten die een online ondernemer zoals iBOOD zeer kan waarderen. Monta’s warehouses in Lelystad en Den Bosch fungeren als knooppunten voor iBOOD’s distributie naar heel Europa en de geplande linehaul naar Frankrijk zal deze capaciteit verder vergroten.
Met onder andere de zeer grote focus op MVO binnen de gehele bedrijfsvoering van Monta, partnerships met groene vervoerders en zeer duurzame inpakmachines richt Monta zich op een verantwoorde logistieke keten. Het mooie van de inpakmachines is dat zij producten zó strak op maat verpakken, dat er geen opvulmateriaal meer nodig is en er zelfs geen onnodige lucht wordt verpakt, waardoor het verpakkingsmateriaal en het algemene volume flink worden gereduceerd. Deze aanpak sluit goed aan bij de groeiende vraag van consumenten naar verantwoorde en bewuste aankoopopties. Ook webshops zoals iBOOD hechten waarde aan een zo duurzaam mogelijke Supply Chain.
Toekomstplannen en innovatie: Een blik vooruit
De uitbreiding naar Frankrijk is slechts het begin van nieuwe avonturen voor zowel Monta als iBOOD. Jöran Prinssen ziet nog veel potentieel in de toekomst: “Niet alleen Frankrijk en de Benelux hebben onze focus, we kijken ook naar andere markten, zoals Spanje. Vanuit Monta weten we dat zij groeien naar de landen waarnaar vraag is vanuit de markt en het klantenbestand. Grote kans dus dat we ook nieuwe markten, zoals Spanje kunnen gaan veroveren in de toekomst via Monta’s fulfilment services. Logistieke hoofdpijn tijdens onze internationale groei gaat ons niet overkomen!”
Vanuit Monta wordt achter de schermen gewerkt aan zeer geavanceerde, op AI-gebaseerde software, waarbij de cross-border fulfilment processen van een webshop in de toekomst hypermodern worden ingericht binnen Monta’s fulfilment netwerk. Met de nieuwste technologieën zal de bedrijfsvoering van iedere webshopklant worden geanalyseerd en geoptimaliseerd, zodat er nóg betere service kan worden geboden aan de consumenten van de webshop. “Want dat is waar het om gaat, die consument,” aldus Edwin van der Ham, CEO Monta. “De toekomst van e-commerce maken we nu. Er komen verrassende vernieuwingen aan, met Monta gaan we het e-commerce landschap positief opschudden.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Monta
Tekst: Monta | Beeld: Monta