Twinkle | Digital Commerce

Liveblog: Black Friday 2024

2024-11-26
1000562
  • [nieuws]
  • 4:07

Met slechts vijf dagen tussen Black Friday en Sinterklaasavond belooft het begin van december extreem druk te worden voor de e-commerce sector. Worden er ook dit jaar records verbroken? Welke extra maatregelen worden getroffen? Of waar loopt het vast? En wat zijn de hardlopers? In dit liveblog houden we de ontwikkelingen bij. Wij zijn ook benieuwd naar jouw ervaringen. Mail je update naar redactie@twinklemagazine.nl.

26 november

Update 11.15 uur

MediaMarkt zet dit jaar in op een nog grotere Black Friday-campagne dan voorgaande jaren. Tijdens de voorbereidingen in oktober verwerkte het distributiecentrum in Etten-Leur al een recordaantal van 30.000 pallets, het hoogste maandelijkse volume ooit voor het dc. Dat ligt 16 procent hoger dan de keten vooraf had ingeschat. De voorraadaanvulling naar winkels steeg zelfs met 20 procent boven de verwachte projecties – de hoogste hoeveelheid voorraad die in een maand werd aangevuld. 'Door nog betere afspraken met de vervoerders verwachten we onze klanten nog beter te kunnen beleveren', laat een woordvoerder aan Twinkle weten. De elektronicaketen zegt te profiteren van de later vallende Black Friday. 'Black Friday is op de laatste vrijdag van de maand en dat is dit jaar een week later dan vorig jaar. Hierdoor duurt het hele festijn nog langer. Dit geeft ons de kans om nog meer klanten te helpen hun producten tegen aantrekkelijke kortingen te kopen en om de drukte bij de vervoerders wat meer uit te smeren.'

Update 10:30 uur

De laatste iDeal-update van vandaag gaat over de transactiecijfers van gisteren, maandag 25 november. Met op deze dag bijna 1,3 miljoen iDeal transacties meer dit jaar kunnen we toch wel een voorzichtige conclusie trekken dat de aanloop naar Black Friday in ieder geval aanzienlijk drukker is in 2024

Update 10:13 uur

We gaan verder met de iDeal-update van afgelopen zondag 24 november. De afgelopen jaren leek het aantal iDeal-transacties te stagneren op die dag, maar dit jaar is dat met een groei van ruim een miljoen wel anders.

Update 10:05 uur

Om de drukte beter aan te kunnen geeft branchevereniging Thuiswinkel.org jaarlijks tips aan consumenten om bestellingen vooral te spreiden. Hierdoor wordt de druk op de vervoerders verlaagd en extreme vertraging voorkomen, is het idee. Dus, de tip van Thuiswinkel.org: wees voorbereid, bestel op tijd. Een andere waarschuwing komt van de Autoriteit Consument & Markt. Die wijst ondernemers er juist op om vooral geen nepkortingen aan te bieden rond Black Friday. De ACM ziet dat ondernemers online producten aanbieden waarbij het lijkt alsof de consument een korting krijgt. Maar dat blijkt niet te kloppen. Consumenten worden geadviseerd om prijzen te vergelijken met andere webwinkels. Ook kunnen zij vaak op internet zoeken naar de prijshistorie van een product.

Update 9:55 uur

Tegengas! Ja dat wordt natuurlijk ook gegeven. Verschillende retailers grijpen deze periode aan om klanten juist bewust te laten worden van overconsumptie en duurzaamheid. In haar laatste column voor Twinkle pleit social tech & e-commerce expert Chantal Schinkels juist voor dat andere geluid: ‘Het lijkt tegenstrijdig: een commerciële kans laten liggen. Maar is het dat echt? Wat zou het met je bedrijf doen als je kiest voor een statement? Dat je zegt: ‘We doen het dit jaar anders.’ We hebben gezien dat consumenten zich steeds bewuster worden van hun koopgedrag. Ze willen weten waar producten vandaan komen en wat de impact is op het milieu. Black Friday sluit niet aan op deze waarden. Een Blackout Friday daarentegen – een dag zónder koopgekte – past veel beter bij bewust consumeren en duurzaamheid.’ Je leest haar hele column hier.

Update 9:40 uur

De verwachte drukte is ook bij de pakketbezorgers niet onopgemerkt gebleven. PostNL – de grootste bezorger van Nederland – kondigde eerder deze maand aan extra personeel, bezorgritten én een extra bezorgdag in te zetten om miljoenen extra pakketten te bezorgen. De bezorger geeft consumenten ook tips om zich voor te bereiden, bijvoorbeeld door bezorgvoorkeuren in de app in te stellen.

Update 9:34 uur

Ook zaterdag 23 november was een grote groei te zien in iDeal transacties. Er kwamen vergeleken met vorig jaar ruim 1 miljoen transacties bij, dat is meer dan de groei die in de voorgaande drie jaren (bij elkaar) werd behaald.

Update 9:08 uur

Uit onderzoek van Manhattan Associates onder 500 Nederlanders blijkt dat een op de drie (32%) tijdens Black Friday en Cyber Monday meer online bestellen dan gedurende de rest van het jaar. Het vragen van retourkosten kan klanten op andere gedachten zetten: 20 procent geeft aan dan wat langer na te denken over een aankoop.

  • 26% doet vaak meerdere aankopen deze periode
  • 27% doet van tevoren onderzoek en houdt aanbiedingen in de gaten
  • 19% doet op de dag zelf onderzoek
  • 14% bestelt alleen iets wat ze nodig hebben
  • 12% laat zich op de dag zelf verrassen.

Update 9:00 uur

We trappen dit blog af met iDeal. In de week voorafgaand aan Black Friday (en een paar dagen erna) wordt een dagelijkse update gegeven over het aantal iDeal transacties. De eerste is van 22 november, afgelopen vrijdag dus. Zoals te zien in de grafiek hieronder, zijn er ten opzichte van 2023 dit jaar bijna 2 miljoen iDeal betalingen bijgekomen.