Twinkle | Digital Commerce

Liveblog: Black Friday 2024

2024-12-05
1000562
  • [nieuws]
  • 25:05

Met slechts vijf dagen tussen Black Friday en sinterklaasavond belooft het begin van december extreem druk te worden voor de e-commerce sector. Worden er ook dit jaar records verbroken? Welke extra maatregelen worden getroffen? Of waar loopt het vast? En wat zijn de hardlopers? In dit liveblog houden we de ontwikkelingen bij. Wij zijn ook benieuwd naar jouw ervaringen. Mail je update naar redactie@twinklemagazine.nl. 

5 december

Update 11:15 uur

Er zijn veel records verbroken, de afgelopen week. De Black Friday-periode van 2024 blijft ons nog lang bij. Maar met de komst van sinterklaasavond is het nu tijd om dit liveblog af te sluiten. En hoe kan dat anders dan met een klein gedicht, met een kleine bijdrage van hulppiet ChatGPT.

De deals zijn gedaan, de drukte voorbij,
We sluiten de liveblog, het was een partij!

Van records breken tot rijen voor de deur,
Elke update bracht weer iets meer kleur.

Records vielen, wat een feest,
De drukte overal geweest.

Bedankt voor 't volgen, keer op keer
Tot volgend jaar? We zien wel weer!

4 december

Update 16:10 uur

PostNL heeft op maandag 2 december, Cyber Monday, een mijlpaal bereikt: er zijn meer dan 3 miljoen pakketten op één dag verwerkt. Het vorige record van 2,8 miljoen pakketten was net een week oud. Een bewijs van ongekende drukte die deze feestperiode met zich meebrengt.

'Op Cyber Monday is een nieuw record gevestigd. We hebben nog nooit zoveel pakketten op één dag ontvangen, een gigantische hoeveelheid van 3 miljoen pakketten. In aanloop naar Sinterklaas zien we dat er veel online besteld blijft worden. Deze drukte vraagt om een enorme inzet. Onze medewerkers laten zien wat teamwork betekent. De tienduizenden complimenten in de PostNL-app laten zien dat mensen thuis hun bezorgers enorm waarderen', aldus Stephan van den Eijnden, managing director Commerce bij PostNL.

Update 15:20 uur

Fintechplatform Adyen analyseerde transacties en onthult enkele verrassende inzichten over hoe Nederland shopt en betaalt tijdens deze retailpiek.

  1. Nederlanders geven meer uit op Black Friday: De gemiddelde transactiewaarde (ATV) steeg met maar liefst 19% vergeleken met een gewone dag.
  2. Contactloos is koning in winkels: In fysieke winkels werd 94% van de betalingen contactloos uitgevoerd. Chipbetalingen maken nog slechts 6% uit.
  3. Explosie in transactievolumes: Retailers zagen bijna vijf keer zoveel transacties als op een gemiddelde dag, wat Black Friday’s impact op de Nederlandse retailsector onderstreept. 
  4. Digitale wallets winnen terrein: Hoewel kaarten met 59% van de betalingen nog de voorkeur hebben, zijn digitale wallets – zoals Apple Pay en Google Pay – bezig met een opmars en claimden ze al 41% van de transacties.

Update 11:00 uur

DHL vraagt ondertussen aan klanten of ze bestellingen die niet snel nodig hebben, op een later tijdstip kunnen bezorgen. Zo kunnen ze SInterklaas helpen met pakketjes voor pakjesavond voorrang te geven.

Update 10:50 uur

Volgens verzendplatform Wuunder was de zwaarste vertraging in de Black Friday Week op dinsdag 26 november. Toen was gemiddeld 13,3 procent van de pakketten vertraagd. Dat blijkt uit de meest recente pakketradar. De gemiddelde vertraging in die week was 9,6 procent. Volgens Wuunder waren er 229,18 procent op Black Friday vergelijking met een reguliere vrijdag in 2024. Gedurende de hele week waren 8 procent meer zendingen ten opzichte van 2023.

Update 10:10 uur

Records, records, records, ook bij Amazon is het raak. Internationaal was de ‘shopping event’ rond de Black Friday Week en Cyber Monday – dat duurde van 21 november tot 2 december, de succesvolste ooit. Er werd een recordaantal en recordomzet behaald. Om hoeveel het gaat, daar doet Amazon een beetje geheimzinnig over, en ook over de prestaties van de Nederlandse markt is vrij weinig bekend. Wel weten we dat in Amerika de Beat koptelefoons en oortjes, Samsung Televisies, Barbies, Play-doh, Shark stofzuigers en luchtreinigers gretig aftrek vonden.

Update 10:00 uur

Recordaantal transacties op Stripe tijdens BFCM. Van Black Friday tot en met Cyber Monday zetten bedrijven op Stripe meer dan 31 miljard dollar om. Dat is een record. De grootste omzetten via het softwarebedrijf werden behaald in New York, Los Angeles, Londen en San Francisco. Ook opvallend: er werden 428.000 transacties betaald met crypto. Stripe hield de afgelopen tijd een vernuftige life feed bij met het aantal betalingen.

Update 9:00 uur

DPD Nederland heeft afgelopen maandag een recordaantal pakketten verwerkt. Het bedrijf laat weten dat ondanks de drukte alle pakketten volgens afspraak zijn bezorgd. Het bedrijf heeft in de Benelux drie grote hubs en twintig depots die flexibel worden ingezet om de drukte aan te kunnen. ‘Daarnaast werken we samen met gespecialiseerde partners met wie wij een flexibele schil van medewerkers creëren, wat niet alleen de werkdruk verdeelt, maar ook de gezondheid van ons personeel waarborgt.’ Volgens DPD is het aan de inzet van de medewerkers te danken dat onder uitzonderlijke omstandigheden de leverbelofte kon worden waargemaakt. ‘We zijn trots op de samenwerking en het doorzettingsvermogen van iedereen binnen DPD.’

3 december

Update 16:00 uur

Ook bij webshop BBQ Experience Center vlogen de barbecues tijdens Black Friday over de virtuele toonbank. Volgens ‘Chief BBQ Officer’ Joey Buys zag het bedrijf een groei van 42 procent in orders en werden er ruim 1.100 orders verwerkt in één dag, waaronder verschillende ‘odd size’ zendingen. ‘Black Friday blijft een bijzondere periode waarin iedereen nét dat stapje extra zet, en dat zie je terug in de resultaten’, aldus Buys in een post op LinkedIn.

Update 15:15 uur

Uit een update van de Betaalvereniging Nederland blijkt dat het aantal pinbetalingen in de fysieke winkels de gehele voorbije week tot wel 15 procent lager was dan normaal. De totale omzet lag wel hoger: per pinbetaling wordt dus meer uitgegeven. Het aantal pinbetalingen bij markten, warenhuizen en winkels voor kleding, speelgoed, hobby en sport lag op Black Friday zelf met een toename van 35 tot 65 procent wel fors hoger ten opzichte van een normale vrijdag.

Update 10:45 uur

De iDeal-bestedingen rond Black Friday en Cyber Monday zijn dit jaar aanzienlijk beter gespreid. De pieken waren weliswaar minder hoog, toch werd in de periode rond de koopjesdagen een absoluut record verbroken in iDeal-bestedingen. Dat en meer valt te concluderen uit de iDeal-data. Meer daarover lees je in dit artikel.

Update 9:00 uur

Een nieuwe dag van dit liveblog. Met als eerste de laatste update met de iDeal-transacties. Die van maandag 2 december: Cyber Monday. Ook hier is een afvlakking te zien ten opzichte van vorig jaar, met 5,1 miljoen transacties.

2 december

Update 13:30 uur

In de bijgewerkte grafiek met iDeal-betalingen tijdens de Black Friday Week is goed te zien dat de transacties op zondag weer in de lift zitten. Daarmee blijft de ontwikkeling grofweg in lijn met eerdere jaren, behalve natuurlijk de groei in de eerste dagen.

Update 9:10 uur

Uit onderzoek van Hans Quak, professor Smart Cities and Logistics aan de Breda University of Applied Sciences, blijkt dat het laten thuisbezorgen van de vele online gekochte pakketjes tijdens de feestdagen vaak minder belastend is voor het milieu dan wordt gedacht. ‘Pakketdiensten rijden vaak met zero-emissievoertuigen, wat leidt tot minder CO₂-uitstoot dan wanneer consumenten individueel met de auto naar winkels zouden rijden’, aldus Quak. Uit onderzoek van de BUas blijkt daarnaast dat klanten latere leveringen beter accepteren wanneer ze goed worden geïnformeerd over de redenen. Het is aan de branche om consumenten beter te informeren.

Update 8:50 uur

Softwarebedrijf Salesforce meldt dat de wereldwijde omzet tijdens Black Friday dit jaar met 5 procent is toegenomen tot omgerekend 70,8 miljard euro. Het gaat daarbij om de omzet op de dag zelf. In Amerika stegen de verkopen met 7 procent, tot omgerekend 16,6 miljard euro. De hoogste kortingen werden gegeven (gemiddeld) in de categorieën speelgoed (27,8%), elektronica (27,4%) en televisies (24,2%).

Update 8:30 uur

Cyber Monday! Maar eerst een update van de iDeal-transacties van gisteren, de zondag. Daarin is een lichte groei te zien ten opzichte van vorig jaar. Opvallend is wél dat de cijfers van de afgelopen jaren op de zondag ten opzichte van de zaterdag altijd heel licht zijn gestegen. Dit jaar is de groei iets groter. Zondag 1 december werden dit jaar 5.04 miljoen iDeal-transacties verwerkt

1 december

Update 11:30 uur

De bijgewerkte grafiek met de iDeal-transacties van de afgelopen week laat zien dat er dit jaar minder grote pieken zijn. Aan het begin van de week was er een flinke groei te zien in aantal transacties. Dat is met 4,61 miljoen transacties op de zaterdag dit jaar aanzienlijk minder.

Update 10:20 uur

Een nieuwe iDeal-transactie update. De cijfers van zaterdag laten een verdere afvlakking zien. Met 4,61 miljoen ligt het aantal transacties op de zaterdag na Black Friday hoger dan in 2022, maar lager dan vorig jaar. In vergelijking met vorig jaar werden 230.000 minder transacties verwerkt.

Update 9:40 uur

Lege schuur bij XXL Nutrition. Voor webshop XXL Nutrition was Black Friday ook zeer succesvol. De shop in supplementen zag het aantal bestellingen met een kwart toenemen. ‘Dat had ik niet verwacht als ik heel eerlijk ben’, aldus oprichter René van der Zel op LinkedIn. Het magazijn ziet er in iedere geval netjes opgeruimd uit. (via linkedIn/René van der Zel)

30 november

Update: 13:40 uur

Ondertussen in de fysieke winkels is vrij weinig te merken van de Black Friday drukte. De Betaalvereniging Nederland meldt dat het aantal pinbetalingen per dag de afgelopen week zelfs lager was dan normaal. De omzet was ruwweg 5% hoger dan normaal. Afgelopen donderdag en vrijdag was de omzet met pinbetalingen 10% hoger dan op een gewone donderdag en vrijdag. Volgens de Betaalvereniging Nederland lijken dit jaar webwinkels de fysieke winkels overtuigend te vervangen voor Black Friday-aankopen. Als mogelijke oorzaak voor de online besteldrukte aan het begin van de week wordt een gunstigere uitbetaling van het salaris genoemd (payday). Dit was deze maand op vrijdag 22 november of maandag 25 november. ‘Van oudsher doen we dan meer betalingen met pinpassen en iDeal dan de rest van de maand’, aldus de vereniging.

Update 13:35 uur

Van vrijdag tot en met vrijdag: de iDeal-cijfers

Het is zes jaar geleden dat de iDeal-transactiecijfers op Black Friday zelf niet stegen in vergelijking met het jaar ervoor. Dit jaar werden er 5,82 miljoen transacties gedaan op Black Friday, vorig jaar waren dat er nog 7,13 miljoen. De cijfers van de afgelopen zeven dagen zijn inmiddels bekend: hoe verhoudt 2024 zich tot 2023?

De donderdag en vrijdag was er een afvlakking te zien van het aantal transacties. Eerder deze week maakte iDeal nog bekend dat er 32% meer transacties werden gedaan. Dat percentage is door de afgelopen paar dagen wat gezakt. In totaal werden er 42,07 miljoen iDeal-transacties verwerkt van vrijdag 22 tot en met vrijdag 29 november. Vorig jaar waren dit er in dezelfde periode 35,7 miljoen. Een stijging van ongeveer 18% dus, of 6,37 miljoen transacties. Consumenten begonnen eerder dit jaar met bestellen. Daardoor zijn de pieken dit jaar minder groot. Zo is te zien in de geüpdatete grafiek hieronder.

Update 11:35 uur

Ook bij Bax Music is het de ‘Best Black Friday ever’. Zo laat oprichter Jochanan Bax weten op LinkedIn. De omnichannel retailer uit Goes begon donderdag met de Black Friday deals en zag gemiddeld elke 5,5 seconden een nieuwe order voorbijkomen. Dit jaar zag het bedrijf tijdens de donderdag en vrijdag een groei van 28% ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde orderwaarde lag zelfs meer dan de helft (51%) hoger dan vorig jaar.

Update 10:05 uur

We blijven even in de verzendsferen. Want fulfilmentbedrijf Monta meldt een groei van 49% (!) van het aantal binnengekomen bestellingen in Nederland. In het buitenland is die groei zelfs 68%. Vooral Duitsland wint aan populariteit. Volgens het bedrijf zijn vooralsnog alle voorspellingen overtroffen. Afgelopen maandag werd het record van vorig jaar al overtroffen, en afgelopen dinsdag weer.

Update 10:00 uur

Fulfilmentbedrijf QLS heeft ondertussen de pickcapaciteit van zijn AutoStore met 50 procent verhoogd en de automatische inpakmachines verdubbeld. De AutoStore zelf is uitgebreid naar 150.000 bakken. Het bedrijf spreek van ‘één van de drukste dagen in de historie’.

Update 9:50 uur

Ondertussen druppelen de succes-updates binnen op LinkedIn. Modewebshop Tess V bijvoorbeeld spreekt van ‘de beste Black Friday ooit’. ‘We hebben niet alleen online alle records gebroken maar ook in onze tess v stores.’ Om het orders verwerken wat dragelijker te maken is een frietkar én een DJ opgetrommeld.

Beeld: Tess V

Update 9:30 uur

The day after! Met als eerste de iDeal-update van 29 november, Black Friday 2024. Gisteren zagen we al een afvlakking van het aantal transacties, en dat zet nu door. Op Black Friday zelf werden 5,82 miljoen iDeal-transacties verwerkt. Vergelijkbare cijfers met 2022, toen het nog om 6,02 miljoen transacties ging. Vorig jaar was een absoluut record, met 7,13 miljoen.

29 november

Update 16:30 uur

Ondertussen zet DPD Nederland zijn beste beentje voor om alle pakketjes op tijd bij de consument te bezorgen. Op LinkedIn wordt opgeroepen om de chauffeurs een hart onder de riem te steken en een positieve comment voor ze achter te laten. Namens Twinkle: you rock!

Update 16:25 uur

Druk is het ook bij De Online Drogist. Dat konden we gisteren al lezen in dit blog. Maar gelukkig hebben we daar nu ook beeld bij. Ondanks de drukte houden ze daar de teamspirit hoog! 'Van inpakken tot orders verwerken—het was hard werken, maar vooral ontzettend leuk om samen met onze collega’s in het magazijn de drukte te tackelen.' (via LinkedIn)

Beeld: De Online Drogist

Update 16:15 uur

Betaalbedrijf Stripe heeft ondertussen een heus huzarenstukje geleverd met een live dashboard die realtime alle data bijhoudt. In een prachtig vormgegeven vintage omgeving ook nog. Het gaat hierbij wel om alle internationale betalingen, maar het dashboard is zeker een bezoekje waard!

Update 16:10 uur

Ondertussen stromen de eerste updates van webshops op LinkedIn binnen. Zo benadrukt Kamera Express de inzet van hun werknemers: 'Of het nu gaat om het verwerken van duizenden bestellingen, het zorgvuldig inpakken van producten, of het garanderen van supersnelle leveringen – hier gebeurt alles met de grootste zorg en altijd een glimlach.'

Beeld: Kamera Express

Update 14:20 uur

Weer een grafiekupdate met daarin de iDeal-transactie cijfers van donderdag verwerkt. Te zien is een afvlakking, nét voor Black Friday. Is de spreiding dit jaar goed zichtbaar of komt er de komende dagen weer een grote uplift, zoals we in de voorgaande dagen zagen?

Update 14:10 uur

Black friday is voor de sector een dag van gemengde gevoelens. Kristel Lanjouw, head of data & AI bij Consultancybureau IG&H deelt haar visie hoe retailers met het event om moeten gaan. Hoewel het evenement een vaste plek heeft veroverd in Nederland, groeit ook de kritiek. Lanjouw verwijst naar onderzoek waaruit blijkt dat 40% van de Nederlanders Black Friday achterhaald vindt. Lanjouw is geen fan van Black Friday in de huidige vorm. ‘Massale kortingen zijn een teken van misalignment. Als je het juiste product op de juiste plek en tijd hebt, zijn zulke kortingen niet nodig.’ Toch zitten veel retailers volgens haar gevangen in een ‘prisoner’s dilemma’. ‘Als concurrenten meedoen, kunnen zij het zich niet veroorloven om niet mee te doen.’ Lanjouw adviseert retailers om Black Friday een nieuwe invulling te geven, met meer focus op duurzaamheid en klantbeleving. ‘Denk bijvoorbeeld aan reparatiedagen in plaats van kortingsdagen, wat bijdraagt aan vertrouwen en loyaliteit.’

Update 14:00 uur

Is de toekomst van Black Friday en Cyber Monday de Black Week? Die stelling legden we de lezers van Twinkle steekproefsgewijs voor op onze LinkedIn-pagina. De uitslag laat een duidelijk beeld zien.

Maar liefst 83 procent is het eens met die stelling, en vindt dus dat het niet meer bij een of twee koopjesdagen moet blijven, maar dat het moet worden uitgesmeerd. Iets dat overigens al steeds meer gebeurt. 17 procent is het oneens en is dus tegen een Black Week.

Update 11:05 uur

Denken we deze dagen ook een beetje aan onze pakketbezorgers, die zich een slag in de rondte werken om de pakketberg af te werken? Het Algemeen Dagblad sprak met PostNL-bezorger Marcel, die een graag geziene gast is in De Lier. ‘De buurtbewoners kijken uit naar zijn komst, hebben afspraken over de pakketten wanneer ze niet thuis zijn en nodigen hem uit voor een kop koffie. Zelfs in de drukke decembermaand maakt Helling tijdens zijn dienst graag tijd om even bij zijn vaste plekjes binnen te lopen.’ En die buurtbewoners zorgen ook dat de bezorger weinig tekort komt. Naast de kopjes koffie ontving Marcel vorige Kerst bijvoorbeeld vijftien flessen wijn als bedankje.

Update 10:25 uur

Wat kunnen we deze dagen van de pakketvervoerders verwachten?
De pakketbezorgers hebben deze dagen verschillende extra maatregelen genomen om zoveel mogelijk pakketten op tijd bij klanten te bezorgen. We zetten ze nog even hier voor je op een rij:

PostNL: heeft aanstaande zondag 1 december een extra landelijke bezorgdag vanuit alle 28 sorteerlocaties. Dagelijks worden 1.000 extra mensen en 300 extra vrachtwagens ingezet. Er zijn 1.500 extra bezorgritten.

DHL: zet op de piek 20.000 mensen in om de drukte te bolwerken. Eigen bezorgers werken meer uren en er worden meer uitzendkrachten en onderaannemers ingezet. Er worden bij DHL dit jaar aanzienlijk meer out of home leveringen verwacht. Zondag 1 december is ook bij DHL een extra bezorgdag.

DPD: ook bij DPD zijn ze goed voorbereid. Zo hebben ze in drukke gebieden zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht extra tijdelijke popup pakketpunten geopend. Dit om de drukte bij  de vaste locaties te verlichten. Op zondag 1 december is er voor klanten van DPD een extra mogelijkheid voor ‘Afhaling op aanvraag’, ook is er een ‘Extra sortering’.

GLS: en GLS werkt sinds oktober met een verbeterde netwerkstructuur, om grotere volumes aan te kunnen. Ook is tijdelijk extra personeel aangenomen om tijdens de piek dubbel zoveel pakketten te kunnen verwerken als normaal. Ook worden extra vrachtwagens ingezet voor Europese exportbestemmingen en voor Freight-zendingen.

Update 10:15 uur

Cyber Week, zoals Zalando deze week noemt, is ‘een van de belangrijkste winkelmomenten van het jaar, zowel voor onze klanten als voor ons als bedrijf’. Dat meldt een woordvoerder van de fashion gigant aan Twinkle. Van 21 november tot en met 2 december biedt het e-commerceplatform kortingen op kleding, schoenen, accessoires en beautyproducten. ‘Gebaseerd op het succes van het model van vorig jaar, organiseren we opnieuw een gefaseerd evenement, beginnend met een opwarmperiode, gevolgd door Black Friday, Cyber Weekend en Cyber Monday’. Het bedrijf zet bij zijn acties in op personalisatie. ‘Door een sterk gepersonaliseerde ervaring te bieden over alle categorieën heen, willen we ervoor zorgen dat onze klanten de keuze hebben uit een aansprekend en relevant assortiment’, licht de woordvoerder toe. Zalando kijkt met vertrouwen uit naar de komende periode. ‘Wij zijn enthousiast over Cyber Week en goed voorbereid om een succesvolle jaarafsluiting te realiseren. Onze strategie stelt ons in staat om in te spelen op de huidige positieve trend in consumentenvraag en geeft ons vertrouwen in het behalen van onze verhoogde jaarprognose.’

Update 9:30 uur

Vandaag, op Black Friday, natuurlijk ook veel ruimte voor een tegengeluid. Want is al dat kopen, kopen, kopen wel zo goed voor het klimaat? Verschillende retailers komen daarom met een duurzamer alternatief. Het inruilen van producten, of zelfs de deuren helemaal sluiten. Dat laatste doet Dille & Kamille al enkele jaren, zo ook dit jaar. ‘Onze medewerkers gaan vandaag met afvalzakken en grijpers de steden in om ze op te ruimen. Dat doen zij samen met onze members en andere B-Corp bedrijven. Zo zetten we ons in voor bewust consumeren en een schonere stad.’

Update 9:15 uur

Een nieuwe iDeal-transacties update! Donderdag, de dag voor Black Friday, doorbreekt enigzins de groei die we in de voorgaande dagen zagen. Het aantal transacties groeide wel, met ongeveer 150.000, en komt neer op 4,96 miljoen. Daarmee komt het getal niet boven bijvoorbeeld 2021, toen op de donderdag nog ruim 5 miljoen transacties werden verwerkt.

28 november

Update 15:20 uur

Er zijn momenteel vertragingen bij internationale dc’s van Amazon. Zo meldt Ecommerce News. Op zijn SellerCentral meldt de webgigant dat er ‘capaciteitsbeperkingen’ zijn in logistieke centra in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Tsjechië en Polen. Hoe omvangrijk de vertragingen momenteel nog zijn is niet bekend.

Update 14:10 uur

Ook gisteren is een groei in iDeal-transacties genoteerd. De algehele groei blijft dus aan. Zo is te zien in de update van de grafiek.

Update 13:25 uur

De Online Drogist verwerkt momenteel ruim twee keer zoveel orders als in de weken hiervoor. Medeoprichter Joachim de Boer laat weten dat het bedrijf ver boven het resultaat van vorig jaar tijdens de Black Friday-periode zit. ‘In ons magazijn is alle hens aan dek. Medewerkers van kantoor springen bij om de logistieke stroom soepel te laten verlopen, en morgen komt er zelfs een extra grote groep collega’s meehelpen.’ Op Black Friday zelf wordt de grootste piek verwacht. Om de drukte te spreiden, zijn ze bij de webshop vorige week al gestart met aanbiedingen.

Update 11:30 uur

Belsimpel houdt de sfeer erin
In de aanloop richting Black Friday noteert Belsimpel een stijging van 50 procent in het aantal bestellingen ten opzichte van de periode ervoor. Dat meldt een woordvoerder aan Twinkle. ‘De drukte bouwt zich gedurende de week steeds verder op’, aldus de telecomretailer. ‘Wat opvalt, is dat steeds meer klanten al tijdens de Black Week profiteren van goede deals in plaats van te wachten op Black Friday zelf’, merkt Belsimpel op. Die trend is ook terug te zien in de cijfers van iDeal: de verkopen liggen nu al ver boven die van voorgaande jaren. Bij Belsimpel zijn de Samsung Galaxy A55, iPhone 16 met abonnement en de nieuwste AirPods Pro de hardlopers. Om het hoge aantal bestellingen te verwerken, werken alle afdelingen samen, zo meldt de woordvoerder. ‘Tijdens drukke momenten helpt iedereen mee, ook collega's van andere afdelingen springen bij op de verzendafdeling. Het is echt een gezamenlijk effort om alle pakketjes snel de deur uit te krijgen!’ De telecomspecialist maakt er ook een feestelijke dag van. ‘Om de sfeer erin te houden, hebben we een interne radio waar collega's voor entertainment zorgen, verzorgen we lunch en avondeten, en staan er de hele dag snacks en drankjes klaar.’

Update 10:30 uur

Adobe: consumenten geven gemiddeld 400 euro uit deze feestdagen
Bijna twee op de drie Europese shoppers kiezen voor kostenbewuste alternatieven bij het doen van hun feestdageninkopen. 64 procent van de consumenten houdt rekening met speciale koopjesdagen bij het plannen van hun aankopen. Dat blijkt uit onderzoek van Adobe onder ruim 4.000 Europese consumenten. Op Black Friday zelf wil 28 procent fysieke winkels bezoeken, 56 procent zoekt liever online naar aanbiedingen. 65 procent van de ondervraagden geeft aan hun cadeaus het liefst bij webshops te kopen.

Update 9:45 uur

Daar is de iDeal-update van woensdag 27 november. De stijging blijft aanhouden met 1,22 miljoen meer transacties dan vorig jaar. In totaal werden deze woensdag 5,21 miljoen iDeal-transacties verwerkt.

Update 9:25 uur

Daar is het eerste record. PostNL meldt dat afgelopen maandag de allerdrukste dag ooit was. De pakketbezorger verwerkte die dag meer dan 2,8 miljoen pakketten. Consumenten kiezen daarnaast steeds meer voor afleveren in pakketautomaten (+150%). Lees meer hier.

Update 8:50 uur

Coolblue had deze week ‘misschien wel een van de drukste dagen ooit in zijn bestaan’. Zo verkondigde ceo Pieter Zwart op LinkedIn. Met meer dan 60.000 orders die de deur uit gingen. En dan was dat alleen nog online. Kijkje in de keuken!

27 november

Update 15:45 uur

Ook in Amerika – waar Black Friday zijn oorsprong kent – verwachten ze weer de nodige drukte. Uit onderzoek van Deloitte - waar Emerce over bericht - geven Amerikaanse consumenten gemiddeld maar liefst 650 dollar per persoon uit. Niet allemaal online natuurlijk, Black Friday is in Amerika in fysieke winkels erg groot. Het gaat om een stijging van 15 procent. Die stijging zou vooral komen vanwege een kort winkelseizoen voor de feestdagen en een late Thanksgiving. 66 procent van de respondenten geeft aan ook op Black Friday zelf aankopen te gaan doen.

Update 13:40 uur

We hebben 'n poll! Wij zijn benieuwd naar jullie mening: jarenlang wezen organisaties en vervoerders consumenten erop om aankopen rond Black Friday meer te spreiden. Veel retailers beginnen inmiddels al 1 (of meerdere) weken voorafgaand aan Black Friday met de deals. Wij willen graag weten hoe jullie hier tegenaan kijken. Is de Black Week de toekomst van Black Friday/Cyber Monday? Vul hier de poll in. De resultaten delen we volgende week, in dit blog.

Update 13:33 uur

Een uplift van 32% in iDeal-transacties. Hoe ziet dat eruit? Nou zo! We hebben de cijfers die tot dusver bekend zijn op een rijtje gezet. Zakt het in of houdt het aan? Dat is de vraag.

Update 11:05 uur

Een gewaarschuwde retailer telt voor twee: uit onderzoek van ReliaQuest blijkt dat er 111 procent meer ransomware-activiteit in de retailsector is in aanloop naar Black Friday: 379 bedrijven werden genoemd op ransomware-dataleak-sites. Vorig jaar waren dat er nog 179. Daarnaast zijn tijdens piekperiodes medewerkers sneller geneigd interne e-mails te openen zonder te controleren. Pas ook op voor zogeheten BEC-aanvallen (Business Email Compromise). Waar veel en snel gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Criminelen proberen daarvan te profiteren. Pas dus goed op, zo luidt de waarschuwing.

Update 10:14 uur

Niet alleen bij webwinkeliers en vervoerders is het deze dagen druk. Datzelfde geldt voor softwarebedrijven. Zo verstuurde Reloadify, dat onder andere gespecialiseerd is in e-mailmarketing, nog nooit zoveel e-mails in aanloop naar Black Friday als dit jaar. In deze week alleen al werden 50 miljoen e-mails verstuurd. ‘Niet alleen webshops hebben het druk, ook SaaS-bedrijven die de e-mails versturen’, aldus het bedrijf.

Update 10:00 uur

We hadden het gisteren over de voorbereidingen dit jaar bij PostNL. Bij DHL is dat uiteraard niet anders. Een woordvoerder laat weten dat het bezorgnetwerk zo is ingericht dat goed op- en afgeschaald kan worden. In de piekperiode zijn er ruim 20.000 mensen aan het werk voor DHL, eigen bezorgers worden meer ingezet, datzelfde geldt voor uitzendkrachten en onderaannemers. Daarnaast kunnen consumenten in de bezorgapp van ‘Mijn DHL’ de aflevering zo sturen dat pakketten bij de eerste afleverpoging meteen geleverd zijn.

Ook heeft DHL de ‘nationale druktekaart’. Waarop zowel particuliere als zakelijke ontvangers op een kaart kunnen zien wat de leveringsverwachtingen zijn. Kun je meteen zien in welke regio alles soepel verloopt, of er mogelijke vertraging is.

Update 9:30 uur

De iDeal-update van vandaag! Ook gisteren was er een piek in iDeal-transacties. De afgelopen jaren liep de dinsdag voor Black Friday wat achter qua transacties. Logisch, aangezien de je tussen de start van de Black Week en Black Friday zelf inzit. Toch zijn er deze dinsdag weer ruim een miljoen meer transacties bijgekomen. Om een en ander in perspectief te plaatsen: een woordvoerder laat aan Twinkle weten dat het er op lijkt dat Black Friday dit jaar populairder dan ooit wordt. 'Momenteel zijn er 32 procent meer transacties vergeleken met vorig jaar. In aantallen zijn dat er ruim 6,3 miljoen meer.'

 

26 november

Update 14:30 uur

Hoe ging het er vorig jaar aan toe?
Een kleine terugblik op Black Friday 2023, toen werden verschillende records verbroken. Uit cijfers van Mollie bleek dat de week voorafgaand aan Black Friday retailers in Europa de omzet gemiddeld met 7,3 procent zagen toenemen. DHL maakte melding van een recorddag. De dinsdag na Black Friday bezorgde het bedrijf destijds 2 miljoen pakketten, het vorige record stond op 1,6 miljoen pakketten op één dag. PostNL verwerkte vorig jaar tussen Black Friday en sinterklaasavond in 2023 in totaal 18 miljoen pakketjes (in de Benelux). Op de drukste dag werden toen meer dan 2,5 miljoen pakketjes verwerkt. En iDeal verwerkte op Black Friday 7,13 miljoen transacties. Dat was ruim één miljoen meer dan het jaar ervoor. Cyber Monday was goed voor in totaal 5,12 miljoen transacties. Ruim een half miljoen meer dan het jaar ervoor.

Update 13:40 uur

Wanneer is een prijskorting eerlijk voor een klant? Goede vraag! In hun eerste Twinkle-column legt de ACM uit waar je allemaal aan moet voldoen om niet als nepkortingaanbieder te boek te staan. Dat artikel lees je hier!

Update 12.10 uur

Bol informeert partners over aangepaste levertijden tijdens de drukke feestdagenperiode. 'In verband met de grote drukte voor Black Friday en Sinterklaas kunnen de vervoerders die 'verzenden via bol' voor jou uitvoeren, in week 48 en 49 helaas niet hun volledige belofte waarmaken', meldt het platform. De standaard levertijd van 24 uur wordt tijdens deze weken verlengd naar 48 uur. DHL bezorgt deze pakketten de volgende dag in plaats van dezelfde avond. Het platform compenseert verkopers door het 'vandaag bezorgd tarief' te vervangen door het standaardtarief. Vanaf week 50 keert de normale 24-uurs levertijd weer terug.

Update 11:35 uur

De waarschuwingen van de ACM over nepkortingen blijken effect te hebben. Uit een grootschalig onderzoek van Onderneming.nl blijkt dat 43,8 procent van de Nederlandse consumenten kritisch is op de kortingen tijdens Black Friday. Volgens dit onderzoek geeft 36,1 procent van de consumenten aan van plan te zijn iets te kopen tijdens Black Friday. Verder:

  • Geeft 22,9 procent aan zonder twijfel te geloven dat aanbiedingen ook écht goedkoper zijn.
  • Koopt 4,2 procent dingen die eigenlijk overbodig zijn.
  • Besteedt 10,4 procent meer tijdens Black Friday dan gepland.
  • Controleert 90,6 procent van tevoren of een Black Friday-aanbieding daadwerkelijk goedkoper is.

Update 11.15 uur

MediaMarkt zet dit jaar in op een nog grotere Black Friday-campagne dan voorgaande jaren. Tijdens de voorbereidingen in oktober verwerkte het distributiecentrum in Etten-Leur al een recordaantal van 30.000 pallets, het hoogste maandelijkse volume ooit voor het dc. Dat ligt 16 procent hoger dan de keten vooraf had ingeschat. De voorraadaanvulling naar winkels steeg zelfs met 20 procent boven de verwachte projecties – de hoogste hoeveelheid voorraad die in een maand werd aangevuld. 'Door nog betere afspraken met de vervoerders verwachten we onze klanten nog beter te kunnen beleveren', laat een woordvoerder aan Twinkle weten. De elektronicaketen zegt te profiteren van de later vallende Black Friday. 'Black Friday is op de laatste vrijdag van de maand en dat is dit jaar een week later dan vorig jaar. Hierdoor duurt het hele festijn nog langer. Dit geeft ons de kans om nog meer klanten te helpen hun producten tegen aantrekkelijke kortingen te kopen en om de drukte bij de vervoerders wat meer uit te smeren.'

Update 10:30 uur

De laatste iDeal-update van vandaag gaat over de transactiecijfers van gisteren, maandag 25 november. Met op deze dag bijna 1,3 miljoen iDeal transacties meer dit jaar kunnen we toch wel een voorzichtige conclusie trekken dat de aanloop naar Black Friday in ieder geval aanzienlijk drukker is in 2024

Update 10:13 uur

We gaan verder met de iDeal-update van afgelopen zondag 24 november. De afgelopen jaren leek het aantal iDeal-transacties te stagneren op die dag, maar dit jaar is dat met een groei van ruim een miljoen wel anders.

Update 10:05 uur

Om de drukte beter aan te kunnen geeft branchevereniging Thuiswinkel.org jaarlijks tips aan consumenten om bestellingen vooral te spreiden. Hierdoor wordt de druk op de vervoerders verlaagd en extreme vertraging voorkomen, is het idee. Dus, de tip van Thuiswinkel.org: wees voorbereid, bestel op tijd. Een andere waarschuwing komt van de Autoriteit Consument & Markt. Die wijst ondernemers er juist op om vooral geen nepkortingen aan te bieden rond Black Friday. De ACM ziet dat ondernemers online producten aanbieden waarbij het lijkt alsof de consument een korting krijgt. Maar dat blijkt niet te kloppen. Consumenten worden geadviseerd om prijzen te vergelijken met andere webwinkels. Ook kunnen zij vaak op internet zoeken naar de prijshistorie van een product.

Update 9:55 uur

Tegengas! Ja dat wordt natuurlijk ook gegeven. Verschillende retailers grijpen deze periode aan om klanten juist bewust te laten worden van overconsumptie en duurzaamheid. In haar laatste column voor Twinkle pleit social tech & e-commerce expert Chantal Schinkels juist voor dat andere geluid: ‘Het lijkt tegenstrijdig: een commerciële kans laten liggen. Maar is het dat echt? Wat zou het met je bedrijf doen als je kiest voor een statement? Dat je zegt: ‘We doen het dit jaar anders.’ We hebben gezien dat consumenten zich steeds bewuster worden van hun koopgedrag. Ze willen weten waar producten vandaan komen en wat de impact is op het milieu. Black Friday sluit niet aan op deze waarden. Een Blackout Friday daarentegen – een dag zónder koopgekte – past veel beter bij bewust consumeren en duurzaamheid.’ Je leest haar hele column hier.

Update 9:40 uur

De verwachte drukte is ook bij de pakketbezorgers niet onopgemerkt gebleven. PostNL – de grootste bezorger van Nederland – kondigde eerder deze maand aan extra personeel, bezorgritten én een extra bezorgdag in te zetten om miljoenen extra pakketten te bezorgen. De bezorger geeft consumenten ook tips om zich voor te bereiden, bijvoorbeeld door bezorgvoorkeuren in de app in te stellen.

Update 9:34 uur

Ook zaterdag 23 november was een grote groei te zien in iDeal transacties. Er kwamen vergeleken met vorig jaar ruim 1 miljoen transacties bij, dat is meer dan de groei die in de voorgaande drie jaren (bij elkaar) werd behaald.

Update 9:08 uur

Uit onderzoek van Manhattan Associates onder 500 Nederlanders blijkt dat een op de drie (32%) tijdens Black Friday en Cyber Monday meer online bestellen dan gedurende de rest van het jaar. Het vragen van retourkosten kan klanten op andere gedachten zetten: 20 procent geeft aan dan wat langer na te denken over een aankoop.

  • 26% doet vaak meerdere aankopen deze periode
  • 27% doet van tevoren onderzoek en houdt aanbiedingen in de gaten
  • 19% doet op de dag zelf onderzoek
  • 14% bestelt alleen iets wat ze nodig hebben
  • 12% laat zich op de dag zelf verrassen.

Update 9:00 uur

We trappen dit blog af met iDeal. In de week voorafgaand aan Black Friday (en een paar dagen erna) wordt een dagelijkse update gegeven over het aantal iDeal transacties. De eerste is van 22 november, afgelopen vrijdag dus. Zoals te zien in de grafiek hieronder, zijn er ten opzichte van 2023 dit jaar bijna 2 miljoen iDeal betalingen bijgekomen.