Twinkle | Digital Commerce

Wibra zet in op Frankrijk; webshop had de primeur

2024-10-23
1000562
  • [interview]
  • 1:39

Discounter Wibra opent vandaag zijn eerste winkel in Frankrijk. Het bedrijf introduceert daarmee officieel zijn formule in Frankrijk. Officieel, want online was het bedrijf er eigenlijk al even actief.

Wibra koos er begin dit jaar namelijk voor om zijn Franse webshop in stilte te openen en er destijds weinig ruchtbaarheid aan te geven. ‘Maar de webshop wordt sinds vandaag ook actief meegenomen in de omnichannel strategie in Frankrijk’, reageert e-commerce manager Roy Verwig.

Van Wibra is bekend dat ze een relatieve laatbloeier zijn in e-commerce; met online verkoop aan consumenten werd in België pas in 2021 gestart, een jaar later was het de beurt aan Nederland. Verwig stelt dat het nu lastig is om in te schatten wat Wibra kan verwachten van de Franse online markt. ‘Maar zeker op de plaatsen zoals waar we nu de eerste winkel geopend hebben – een wijk in Noord-Frankrijk waar veel mensen wonen met een kleinere portemonnee – zien we in Frankrijk een grote behoefte aan betaalbare artikelen in groepen als dagelijks verbruik en ook bijvoorbeeld in woondecoratie en mode. In die omgevingen is er natuurlijk al wel aanbod, maar wij zitten met onze prijzen daar vaak onder.’

Lees ook: 'Waarom Wibra nu wél vol inzet op e-commerce' (28-07-2023)

‘Online zien we dat nu al gebeuren’, vervolgt de e-commerce manager. ‘Ondanks de verzendkosten zien we in schoonmaakmiddelen al verkopen van artikelen die ook bij andere discounters in Frankrijk te koop zijn, maar die Fransen nu bij ons online kopen omdat wij qua prijs beter zitten.’

Zonder (vertaal)slag of stoot

Volgens Wibra is de fysieke uitbreiding naar Frankrijk een logische stap, ook gezien de resultaten die de keten in Wallonië heeft behaald. Dat Wibra ook al online in die regio aanwezig is, is voor de komst van de Franse webshop mooi meegenomen. Zo hoefde de webshop immers niet helemaal vertaald te worden. Verwig: ‘Het lastigste voor Frankrijk waren de specifieke aanpassingen voor de Franse markt. Denk daarbij aan betaalopties, verzendmethoden, eisen aan milieu en recycling, enzovoort.’