Twinkle | Digital Commerce

Waarom Wibra nu wél vol inzet op e-commerce

2023-07-28
1000562
  • [interview]
  • 3:35

Wibra is op zijn zachtst gezegd een laatbloeier in e-commerce. Pas in 2021 begon de winkelketen met leveren aan consumenten, een jaar nadat het met een b2b-webshop begon. Dat is ook niet zo vreemd: lange tijd werd gedacht dat het versturen van goedkope flessen shampoo en allesreiniger financieel nooit uit zou kunnen. Inmiddels is het bedrijf overstag en is flink geïnvesteerd in e-commerce. ‘We gaan onze webshop winstgevend krijgen.’

Dat Wibra in 2021 met e-commerce begon, was destijds een noodzaak. De winkels moesten vanwege de beperkende coronamaatregelen sluiten en ja, zonder webshop kon je als retailer destijds nu eenmaal niet veel. Op het moment dat die webshop in de lucht ging, was nog lang niet zeker of Wibra ook ná corona door zou gaan met e-commerce. ‘Destijds is binnen twee weken een webshop uit de grond gestampt, zodat onze klanten alsnog onze populaire schoonmaakartikelen in huis konden halen’, steekt Roy Verwig – in december 2021 aangesteld als e-commerce manager van Wibra – van wal. ‘Dit was in eerste instantie een tijdelijk project, maar het liep dusdanig goed dat is besloten de webshop ook na de heropening van de winkels online te houden.’

En het bleef niet bij het openhouden van de webshop. Wibra besloot zelfs op te schalen: het assortiment werd uitgebreid en in december 2021 werd op het hoofdkantoor in Epe ruimte gemaakt voor een e-commerce afdeling om online een boost te geven. Er werd veel geïnvesteerd in e-commerce: zo werd begin 2022 een nieuw e-commerce platform opgezet en gelanceerd. Niet in Nederland, maar in buurland België. ‘Daar hadden we nog helemaal geen webshop op dat moment’, vervolgt Verwig. ‘Twee maanden later, in juni 2022, is het nieuwe platform in Nederland gelanceerd. Sindsdien hebben we grote stappen gezet. Zowel qua organisatie, professionaliteit, online assortiment, conversie en – het belangrijkste – klanttevredenheid.’

Voorzichtig met kleding

Bij lancering bestond de webshop van Wibra uit een beperkt aanbod met vooral hardlopers, zoals de schoonmaakproducten van het populaire merk Dasty. Inmiddels is dat aanbod dus fors uitgebreid. Volgens Verwig wordt van de grote productcategorieën zoals huishoudproducten, verzorging en klussen inmiddels zo’n 90 procent van het assortiment dat ook in de fysieke schappen ligt online aangeboden. Textiel is lastiger, geeft de e-commerce manager toe. ‘Daar bieden we op dit moment alleen nog (basic) ondermode, softshell jassen en onze kinder spijkerbroeken aan. Ook is er een samenwerking met influencer Jeltje van der Pol. Vanwege de afweging marge en retouren kiezen we er voorlopig voor om niet alle kleding online aan te bieden. Maar zeg nooit nooit.’

Het uitbreiden van het aanbod was een van de redenen waarom Wibra online moest professionaliseren. Ook aan de achterkant van het e-commerceplatform is nogal wat veranderd. Zo zijn er koppelingen toegevoegd met PIM, ERP en fulfilment software. Concreet betekent dit dat Wibra orders soepeler kan verwerken en zo beter aan zijn leverbelofte kan voldoen. Ook worden door deze koppelingen prijsacties en prijswijzigingen direct vanuit de kassasoftware gesynchroniseerd met de webshop en kunnen klanten geplaatste orders makkelijk retour brengen in de fysieke winkel.

België gold dus als grote testcase voor het nieuwe e-commerce platform van de retailer. Opvallend, omdat België nou niet bekendstaat als het meest vooruitstrevende e-commerce land. Toch was de keuze voor België niet moeilijk, stelt Verwig. ‘We hebben in België net als in Nederland een goede naam opgebouwd en hebben er ook meer dan 50 winkels. Wel merken we dat de Belgische consument terughoudender is met online aankopen. We zien in België bijvoorbeeld dat het aandeel Dasty in de totale online verkopen groter is dan in Nederland, waar we een grotere diversiteit zien in de verkopen en samenstelling van bestellingen.

‘Dit jaar al kostendekkend’

Dan de hamvraag. Is de webshop van Wibra toekomstbestendig? Of komt men er over een paar jaar achter dat de kosten niet tegen de baten opwegen? Volgens de e-commerce manager was de scepsis er bij de start zeker. ‘De kosten en investeringen zijn hoog, maar eigenlijk hebben we in de coronaperiode al gezien dat onze online kansen en mogelijkheden dusdanig groot zijn dat we de webshop dit jaar al kostendekkend maken. Na dit jaar hopen we de eerste voorzichtige winst te kunnen noteren. We zijn in ieder geval heel goed op weg momenteel en we merken aan onze klanten dat er tevredenheid is. We hebben een dusdanig groot bereik dat we een goed gevoel hebben en met veel vertrouwen naar onze online toekomst kijken.’