De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft na een volledig geautomatiseerde controle van duizenden webshops meerdere webshops aangesproken op hun misleidende gedrag.
De betreffende webshops maken gebruik van een countdowntimer, een klokje dat aftelt naast een aanbieding. Dat is volgens de toezichthouder op zich niet verboden, maar dan moet de timer wel kloppen. In 41 webshops die zich richten op de Nederlandse consument heeft de ACM gezien dat er iets niet klopte: het aanbod na afloop van de timer was nog voor dezelfde prijs beschikbaar, het aanbod werd beter of de timer begon opnieuw. En dat mag niet. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, zegt hierover: “Online worden consumenten op allerlei manieren gestimuleerd om aankopen te doen. We kunnen sinds kort geautomatiseerd nagaan of webshops zich aan de regels houden. Webshops mogen consumenten verleiden, maar niet misleiden.”
Om de consument te beschermen heeft de toezichthouder de Leidraad bescherming online consument gemaakt. Daarmee helpen ze ondernemers bij het toepassen van de regels die consumenten beschermen tegen online misleiding. Als onderdeel daarvan worden dark patterns genoemd, gedragsbeïnvloedende technieken waardoor de consument verleid wordt om een aankoop te doen. Hier vallen onder andere de countdowntimers onder.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ACM spreekt webshops met misleidende countdowntimers aan
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.