Buitenwebshop Toppy kondigde deze week aan een eerste winkel te gaan openen in Gorinchem. In de loods is ruimte genoeg om een deel van assortiment van de specialist in zwembaden en andere buitenproducten uit te stallen. Wij vroegen directeur Jeroen van Uden naar de keuze om juist nu met een fysieke winkel te gaan beginnen. ‘Juist voor het luxere segment zien wij de winkel echt als toegevoegde waarde.’
Waarom hebben jullie ervoor gekozen om een winkel te openen?
‘We hebben ooit gekozen om Toppy af te splitsen van onze toenmalige zwembadwinkel. We hebben het altijd echter als een gemis ervaren dat de mooie en luxe producten van Toppy enkel op een schermpje zichtbaar zijn. Ook wij hebben na corona even moeten herstellen van de onbalans in de wereld en het heeft ons doen realiseren dat we veel meer waarde kunnen toevoegen dan we online kunnen. We hebben ooit een winkel verlaten, maar we hebben onszelf nooit als pure player gezien. Daarom de stap "terug" de winkel in’
Waarom is gekozen voor de locatie in Gorinchem?
‘Eigenlijk per toeval. In de zoektocht naar locaties, met flexibele voorwaarden en vergunning voor grootschalige retail kom je vaak van een koude kermis thuis. Logistiek gezien is dit voor ons een lastige locatie, maar geografisch gezien ligt het prima centraal. Daarnaast ligt het naast een Tuincentrum, die wij prima aanvullen (en zij ons).’
Welk assortiment willen jullie laten zien in de winkel, en waarom is gekozen voor dat assortiment?
‘Een gedeelte van onze omzet komt uit echte "retail" producten zoals opzetzwembaden, opblaasbare jacuzzi's en onderhoudsproducten. We hebben er echter bewust niet voor gekozen om deze producten in de winkel op te nemen. Juist voor het luxere segment zien wij de winkel echt als toegevoegde waarde. Hoeveel mensen zijn er die een jacuzzi of bouwkundig zwembad ongezien online kopen? Naar ons inzicht is dat slechts een beperkt deel van onze doelgroep. Met de winkel proberen we eigenlijk het andere deel van de doelgroep naar ons toe te halen. Je wil hem toch nog even in het echt zien.
Bovendien is de zoektocht naar een jacuzzi of zwembad in de tuin onderdeel van de voorpret. Daar willen wij als Toppy zijn. Overigens gaan we naast onze core business ook aan de slag met andere tuin gerelateerde luxe zoals barbecues en terrasverwarming. Productgroepen die mooi aansluiten op ons assortiment en die we kunnen mee verkopen in de beleving.’
Is dit puur een test, of zijn jullie al van plan om meer winkels te openen?
‘Ja, de winkel is in eerste instantie echt een test voor ons. Ook al hebben we ooit een winkel gehad, Toppy is sinds dien twintig keer groter geworden. Wij willen met deze “pop-up” store testen wat erbij komt kijken om een winkel te openen. De opdracht vooraf was dan ook om vooral niet alles uit te denken en perfect te willen doen. Maar vooral te gaan ervaren en voelen, wat het is om een omnichannel strategie op te tuigen.
Ik maak me eigenlijk niet zo druk over de bezoekersaantallen in de winkel. Ik ben eigenlijk vooral bang dat we de drukte niet aankunnen. We kiezen daarom voor een soft-launch waarbij we de bezoekers naar de winkel heel specifiek gaan proberen te targetten.’
Wanneer gaat de winkel in Spijk (nabij Gorinchem) open?
‘Hoe lang duurt het voordat je een winkel hebt opgebouwd en ingericht? Geen idee, nog niet vaak gedaan. Intern lopen de weddenschapjes, maar zelf hoop ik op 3 februari open te gaan. Er zullen dan vast nog wat puntjes op de “i” moeten worden gezet, maar dat vinden we helemaal niet erg. Het moet goed, maar het mag niet perfect. Vanaf 3 februari is iedereen welkom... in ieder geval voor een kop koffie... en wellicht voor een helpende hand haha.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Toppy neemt duik in fysieke retail: ‘We hebben onszelf nooit als pure player gezien’