Online aanbieder van erotische producten EasyToys behaalde vorig jaar een omzet van 40,6 miljoen euro, 10 procent meer dan een jaar eerder. Ondertussen daalt de omzet van moederbedrijf EQOM Group met 30 miljoen euro naar 182 miljoen euro.
Volgens ceo Eric Idema is de omzetstijging van EasyToys beter dan verwacht: ‘Tijdens de pandemie waren er ongekende aankooppieken. We hadden niet verwacht dat te overtreffen, dus het is geweldig dat EasyToys ook ná corona zo is blijven groeien.’
Opvallend is dus wel dat de EQOM Group, waar naast EasyToys ook Christine le Duc, Kondomeriet en Amorelie onderdeel van zijn, de omzet met 30 miljoen euro zag dalen. Volgens Idema komt dat deels door het effect na de coronaperiode. Zo laat hij desgevraagd weten: ‘Tijdens de pandemie zochten veel mensen hun vertier thuis waardoor de omzet van de EQOM-merken naar recordhoogte stegen.’ De omzetdaling komt dus vooral door een verkoopdaling bij de andere merken van de EQOM Group. Daarbij wijst Idema vooral naar het Duitse dochterbedrijf Amorelie. ‘Amorelie hebben we afgelopen jaar overgenomen, maar dat bedrijf kampte met grote concurrentie. Gelukkig zijn we nu weer op het goede spoor.’
Voor het huidige jaar verwacht Idema een groei tussen de 5 en 10 procent voor de EQOM Group. Een steeds groter deel van die omzet komt overigens uit het buitenland. Het bedrijf ziet vooral kansen op de Franse en Britse markt en wil daarnaast verder groeien in Polen, Spanje en Italië.
Lees ook het interview dat we begin vorig jaar hadden met ceo Eric Idema van de EQOM Group.
Als je concurrentie wilt hebben dan zeker de UK opzoeken