Twinkle | Digital Commerce

Overnames leveren EQOM verdubbeling omzet op

2022-04-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:22

EQOM, het erotiekconsortium waartoe ook EasyToys behoort, verdubbelde in zijn eerste jaar de omzet van 105 naar 212 miljoen euro. Die omzetstijging is voor het grootste deel te danken aan overnames.

EQOM Group behaalde het grootste deel van de omzet in Nederland. EDC Retail (moederbedrijf van EasyToys) en Eropartner Distribution kwamen gezamenlijk tot een omzet van ruim 129 miljoen euro. Dit is een stijging van 21 procent ten opzichte van 2020. De overige omzet kwam uit partijen die in de loop van 2021 zijn overgenomen, waaronder Christine Leduc, Kondomeriet en Amorelie.

EasyToys

EasyToys was op de Nederlandse consumentenmarkt het meest succesvolle merk van de erotiekgroep. De omzet van de erotische webshop steeg in 2021 met 56 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook de andere labels actief op de Nederlandse markt, Beate Uhse en PABO, zagen hun omzet stijgen. Zij noteerden gezamenlijk een toename van 34 procent. Het aantal klanten dat de verschillende webshops in erotische artikelen bedienden, nam afgelopen jaar eveneens toe. In totaal plaatsten in 2021 ruim 1,37 miljoen klanten een bestelling bij EasyToys, Beate Uhse of PABO. Een jaar eerder waren dat er nog 1,04 miljoen. Opvallend is verder dat een groeiend deel hiervan terugkerende klanten betreft.

EQOM kwam eind 2020 tot stand na een financiële injectie van private equitybedrijf Waterland aan EDC Retail, het moederbedrijf van EasyToys, en groothandel Eropartner Distribution. Doel van de investering is om beide partijen de krachten te laten bundelen om samen een wereldspeler te worden. Het consortium moet in 2025 groeien naar 500 miljoen euro omzet.

Lees ook ons interview met EQOM Group ceo Eric Idema