Twinkle | Digital Commerce

‘Bol.com blijft sterkste retailmerk, Kruidvat en Action maken sprong’

2023-04-21
1000561
  • [nieuws]
  • 1:20

Bol.com is volgens het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy het sterkste retailmerk van het land. Het is een plek die het platform sinds de start van het onderzoek in 2015 niet is kwijtgeraakt.

Daardoor staat het bedrijf dus voor de negende keer op de eerste plek in de ranglijst. In de verdere top zijn wel de nodige verschuivingen: zo bezet Kruidvat nu plek 2 (vorig jaar 4) en maakt Action een sprong van plek 6 naar plek 3. Hema zakt daardoor een paar plekken en bezet nu de 4e plek (vorig jaar 2). Verder valt op dat Coolblue voor het eerst de top-10 binnendringt. Die webshop stond vorig jaar nog op de 12e plek maar staat nu 10e.

In het onderzoek worden 15.000 respondenten gevraagd naar de kracht en het imago van de 100 grootste retailmerken. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht.

De onderzoekers lichten Jumbo nadrukkelijk uit. De supermarkt is voor het eerst in vijf jaar gedaald in de lijst (van plek 8 naar plek 9). Volgens merkadviseur en naamgever Hendrik Beerda komt dat vooral door de negatieve publiciteit rond de vertrokken topman Frits van Eerd en de reclamemisser met hossende bouwbakkers tijdens het WK Voetbal in Qatar. ‘Jumbo heeft relatief snel gehandeld bij beide issues. De WK-commercial is snel van de buis gehaald na alle ophef en Jumbo heeft direct publiekelijk haar excuses aangeboden. Ook na de inval van het Openbaar Ministerie in het huis van Frits van Eerd vanwege een witwasonderzoek is snel gehandeld.’