De expansiedrift van Chinese platformen breidt zich op den duur uit naar Europa. Wat kunnen we verwachten en waarom doen ze dit?
Shein heeft inmiddels het grootste fastfashionmarktaandeel in Amerika; dit is inclusief de offline markt waar onder andere ook Zara en H&M actief zijn. De meest gedownloade socialmedia(/commerce) app in Amerika is TikTok en de meest gedownloade e-commerce app in Amerika is sinds kort Temu. Deze platformen zijn allemaal van Chinese afkomst en weten door de extreem competitieve thuismarkt heel goed hoe ze het op moeten nemen tegen de Amerikaanse tech-giganten.
Temu, Lazada en TikTok
Pinduoduo, het moederbedrijf van Temu en de nummer 3 van China, heeft Temu afgelopen najaar gelanceerd in Amerika. Daar blijft het niet bij. Ze zullen er het businessmodel verfijnen en het concept naar Europa brengen wanneer het succesvol is in Amerika. Pinduoduo heeft al recruiters aan het werk gezet in Europa.
Lazada, sinds 2016 eigendom van Alibaba, staat bekend als één van de grotere e-commerceplatformen van Zuidoost-Azië. Alibaba is van plan het platform ook naar Europa te brengen. Het idee is om de ondernemers uit Zuidoost-Azië toegang te geven tot de rest van de wereld.
Dan hebben we nog TikTok, hier bekend als ‘slechts’ een socialmediaplatform. De Chinese tweelinghelft van TikTok, Douyin (抖音), is in China al een volledig socialcommerceplatform. Douyin-commerce is daarin geïntegreerd en gebruikers kunnen betalen met Douyin-pay. De technologie hebben ze dus al klaarliggen. De initiële introductie van TikTok-commerce in het Verenigd Koninkrijk was echter niet erg succesvol. ‘De consument is er nog niet klaar voor’, aldus TikTok. Ze gaan het echter niet opgeven, want dat is natuurlijk zonde als je al een miljard gebruikers hebt over de wereld – exclusief China. Mijn hypothese is dat ze te vroeg zijn: bijna 70 procent van de TikTok-gebruikers hier is onder de 24 jaar, deze groep heeft dus nog geen groot besteedbaar inkomen.
Expansiedrift
Een grote drijfveer van de expansiedrift van Chinese platformen is dat de Chinese verkopers Amazon zat zijn en er niet meer afhankelijk van willen zijn voor hun internationale omzet. Op dit moment is ruim 60 procent van de Amazon-verkopers van Chinese afkomst. Amazon heeft op zijn platform veel macht over deze verkopers en heeft al vaker de verkoopaccounts zonder opgaaf van reden gesloten.
Aliexpress, Lazada, Temu en Shein zijn platformen die Aziatische fabrieken, merken en winkeliers juist gemakkelijk internationaal willen laten verkopen. Deze platformen worden aan de verkopende kant dus gepositioneerd als alternatieve verkoopkanalen naast Amazon.
De schaal hebben de Chinese platformen deels al, in China hebben ze namelijk al deze verkopers aangesloten. De grote uitdaging is om aan de consumentkant van het platform groot te worden. Kijkend naar Shein, Aliexpress en het recente succes van Temu hebben ze een redelijke kans van slagen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Chinese verkopers zijn Amazon zat
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.