Twinkle | Digital Commerce

Wat is er na een jaar nog over van Ochama?

2023-01-03
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

Met veel bombarie werd retailformule Ochama van de Chinese webreus JD.com vorig jaar in Nederland gelanceerd. Het afgelopen jaar verdween echter het Nederlandse management en inmiddels zijn ook meerdere pickup stores gesloten. Is het einde in zicht?

Met hoogstaande robotwinkels wilde Ochama begin vorig jaar de Nederlandse consument aan zich binden. Met een flink aanbod van nationale en internationale merken en een combinatie van food en non food moest het bedrijf de one stop shop worden. Ook werden samenwerkingen met onder andere Blokker gestart en breidde het bedrijf online uit naar andere landen. Het begin was zeker veelbelovend.

Inmiddels is die situatie anders. Na het vertrek van de Nederlandse coo Mark den Butter en cmo Kayee Tjahjadi-Lam blijkt het bedrijf nu te worden aangestuurd vanuit China, zo wist RetailTrends te achterhalen. Ook over de vier pickup points was lange tijd veel onzekerheid, drie van de vier zijn inmiddels gesloten, de vierde winkel – in Utrecht – is nog wel geopend. De vraag is hoe lang dat nog duurt, aangezien een Chinese woordvoerder aan de vaktitel laat weten dat Ochama mikt op pickup points van derden, zoals de samenwerking dus met Blokker. Dat doet het bedrijf naar aanleiding van een evaluatie in het afgelopen jaar. Ochama zet nu in op de afhaalpunten bij derden, via een geautomatiseerd magazijn, aangevuld met thuisbezorging.

Het bedrijf zou inmiddels al meer dan 120 van deze afhaalpunten via derden hebben.