Twinkle | Digital Commerce

Dit is JD.com’s Ochama-kloon Joybuy

2025-04-14
1000562
  • [nieuws]
  • 1:19

Het Chinese platform JD.com breidt zijn voetafdruk in Europa steeds verder uit. Dat doet het onder meer al enige tijd via Ochama. Dat platform krijgt nu een Brits zusje: Joybuy.

Het ‘nieuwe’ platform wordt momenteel getest in Londen en omgeving. Echt nieuw is Joybuy overigens niet: JD.com introduceerde het al in 2015 als crossborder b2c-e-commerceplatform, bedoeld als concurrent van AliExpress.

In 2019 trok JD.com echter de stekker eruit. De financiële resultaten zouden tegen zijn gevallen.

Sindsdien is er veel veranderd. JD.com heeft fors geïnvesteerd in Europese logistiek. In 2022 leidde dat tot de introductie van Ochama in Nederland. Dat platform begon met eigen afhaalfilialen én een online winkel. De fysieke locaties zijn inmiddels gesloten; het bedrijf zet nu in op afhaalpunten bij bestaande winkels en retailers.

Hoe dat in Londen wordt aangepakt, is nog niet helemaal duidelijk. JD.com communiceert vooralsnog weinig over samenwerkingen met lokale retailers. Wel valt op dat het platform veel gelijkenissen vertoont met Ochama: de Ochama-merkproducten worden ook op Joybuy aangeboden. Het assortiment bestaat uit food en non-food. En de bezorging binnen Londen vindt, net als in Nederland, nog dezelfde dag plaats.

Een woordvoerder van JD.com verklaart: ‘Joybuy bevindt zich momenteel in een testfase van zijn zelf geëxploiteerde online retailmodel. De bedoeling is dat het Joybuy-platform officieel wordt gelanceerd tegen het einde van 2025. De activiteiten van JD.com in Europa zijn gebaseerd op dezelfde principes die ons succes in China bepalen: het leveren van hoogwaardige producten tegen scherpe prijzen, ondersteund door snelle en betrouwbare bezorging.’

De naam Joybuy refereert aan de mascotte van JD.com, de hond ‘Joy’.