H&M is momenteel aan het testen met retourkosten in enkele markten. Het bedrijf is op zoek naar manieren om de kosten voor grondstoffen te compenseren.
Dat laat ceo Helena Helmersson weten aan Bloomberg. Dat H&M in de richting van betaalde retouren gaat, past in een trend. Zo liet Zara eerder weten in meer landen retourkosten in te voeren.
Zo ver is H&M nog niet, maar het bedrijf begint er wel deze maand mee in Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Afhankelijk van hoe klanten op de maatregel reageren, worden de retourkosten mogelijk ook in meerdere markten ingevoerd. H&M heeft daar overigens geen haast mee, laat Helmersson weten: ‘Als we op het punt staan om het uit te rollen, zal het enige tijd duren. We hebben er geen exacte tijdslimiet voor.’
De retourkosten gelden specifiek voor online retouren. Als een klant een online bestelling in de winkel wil terugbrengen, blijft dat kosteloos.
Gratis retourneren zou bij wet verboden moeten worden. Op deze manier gaan consumenten beter nadenken voordat ze wat kopen. Is voor alles beter. Daarbij ontstaat er een gelijk speelveld voor alle winkeliers. Gisteren invoeren!
Dag Roy, dat ben ik helemaal met je eens. Waarom vier tassen bestellen en er vier retourneren, omdat de keuze op een tas bij een andere verkooppartner is gevallen??? Als ze ook maar vier keer de retourkosten had moeten betalen, dan bedenkt deze klant zich wel tien keer. Leest ze de info goed, kijkt ze naar het formaat op het model en meet ze evt. de maat op. Lang Leve Het Milieu! (not, op dit moment).