Twinkle | Digital Commerce

Kleine verpakking, grote impact

2022-02-08
1000562
  • [branded content]
  • 2:58

Kleiner verpakken is duurzamer, goedkoper en je klanten zijn er blij mee. Ook handig: bezorgers nemen zo meer pakketten mee in rolcontainers en bezorgbussen. Die voordelen zag Vodafone ook. Robert Brizar stuurt als logistiek manager het team aan dat de mobiele hardware verzendt naar consumenten en winkels. Hij legt uit wat kleiner verpakken voor Vodafone oplevert.

Duurzaam verzenden? Kleiner verpakken!
Een consument vindt het steeds belangrijker dat post en pakketten duurzaam worden bezorgd. Kleiner verpakken helpt daarbij!

Bekijk de 10 groene oplossingen van PostNL

Een veilige, goedkope én duurzame verpakking

PostNL bezorgt zo’n 725.000 pakketten per jaar voor Vodafone. Met dat soort volumes moet de verpakking wel tiptop in orde zijn. Robert: ‘De kwaliteit van de verpakking is heel belangrijk. Het product moet de reis naar de klant of winkel goed overleven. En veiligheid natuurlijk. We verzenden waardevolle mobieltjes. Een veilige doos, daar kun je helemaal op losgaan, maar het moet ook handelbaar zijn voor het magazijn. Een soort origamidoosje schiet dan ook niet op! Efficiëntie is dus een derde belangrijk punt. Maar kosten zijn ook belangrijk, én duurzaamheid.’

De gamechanger: het unboxing moment

In de zoektocht naar de ideale verpakking kwam ons marketingteam om de hoek kijken. Het zogenaamde unboxing moment werd het nieuwe uitgangspunt. Robert vervolgt: ‘Het unboxing moment was voor ons de echte gamechanger. Ons marketingteam zei: de klant geeft zo veel geld uit aan een mobiel en dan komt het in zo’n standaard doos! Dat is geen beleving. We zochten echt meer naar die wow-factor voor de klant. Vanaf toen ging het niet meer om verpakkingen, maar om het unboxing moment. Dan ga je heel anders kijken naar verpakkingen.’

Duurzame verpakking een logisch gevolg

Uit onderzoek blijkt dat consumenten zich ergeren aan een te grote verpakking met plastic opvulmateriaal. Dus met het unboxing moment in gedachten, moest de verpakking kleiner én zonder plastic. Robert: ‘Het duurzamer maken van de verpakking was een logisch gevolg. We hebben stap voor stap een balans gevonden tussen branding, kleiner verpakken en duurzaamheid. We zijn weer teruggegaan naar bruin karton, vanwege de duurzame uitstraling. En ons doosje heeft nu geen plastic opvulmateriaal. We vouwen een rand van de doos naar binnen zodat je de inhoud kunt fixeren*. Er is zo ook nog ruimte voor accessoires, een adapter kan er nog nét bij, maar groter is hij dan ook niet.’

*Fixeren is het vastzetten van het product in het pakket. Zodat de inhoud niet gaat schuiven tijdens het verzenden.

En wat vindt de klant ervan?

Uiteindelijk is de nieuwe verpakking van VodafoneZiggo kleiner, duurzamer, veiliger, mooier, onderscheidend én goedkoper. Hoe ervaren de klanten nu het unboxing moment? Robert: ‘We krijgen daar positieve feedback op van onze klanten. Ook van ons eigen personeel in de winkels, die waren net zo enthousiast over minder verpakkingsmateriaal! Al met al is het een innovatieve verpakking, waar we toch mee besparen. En een mooi voordeel: we kunnen gewoon veel meer doosjes kwijt in een rolcontainer, en PostNL kan weer meer kwijt in bussen van de bezorgers.’

Dit levert kleiner verpakken op voor VodafoneZiggo:
- 400 rolcontainers minder per jaar
- 30% minder volume in transport
- 80% reductie in opvulmateriaal
- Helemaal geen plastic luchtzakjes meer
- € 40.000 kostenbesparing per jaar
- 47% minder CO2-uitstoot

Duurzaam ondernemen = een hogere klanttevredenheid!
Wil je ook duurzaam ondernemen? De 10 groene oplossingen van PostNL helpen jou daarbij. En dat vinden jouw klanten ook belangrijk. Want uit onderzoek blijkt dat consumenten veel waarde hechten aan het duurzaam bezorgen. Dus vertel je klanten gerust dat je hun post of pakket duurzaam bezorgt!
Lees hier meer over