Twinkle | Digital Commerce

Flox Flowers: ‘We noemen het ook wel bloemenkunst’

2021-07-02
1000562
  • [interview]
  • 1:33

Hoogwaardige kwaliteit kunstbloemen zijn ook voor bedrijven een dure aanschaf. Flox Flowers biedt ze, met designvaas, in abonnementsvorm aan zodat klanten kunnen variëren. Los kopen is overigens ook een optie.

Oprichters en eigenaren Marjolein de Nood (links op de foto) en Madeleine Braun waren vóór Flox Flowers al jaren een team in CX bij KLM. ‘Flox staat dan ook voor Flower Experience. Bovendien is de flox ons beider favoriete bloem’, legt De Nood uit. Toen ze er bij hun klantonderzoek voor de inrichting van een nieuwe KLM-businessclass lounge achter kwamen hoe belangrijk bloemen voor mensen zijn en vervolgens verrast werden door de kwaliteit van kunstbloemen, was het idee voor Flox geboren.

‘Kunstbloemen zijn een totaal ander product dan verse bloemen, wij noemen het ook wel bloemenkunst. Niet van echt te onderscheiden en bijzonder duurzaam’, aldus De Nood. ‘Floxflowers.nl is meer een portfolio dan een webwinkel’, vervolgt ze. ‘We willen er laten zien wat we doen en wie we zijn. We hebben hiervoor gekozen omdat we focussen op bedrijven en onze toegevoegde waarde ligt in het leveren van maatwerk.’ De eigenaren kopen de producten zelf in Nederland in. Ook de bezorging nemen ze vooralsnog voor eigen rekening.

Marketingwise bleek LinkedIn een schot in de roos. De Nood: ‘Tot onze verbazing kreeg de post waarin we onze site lanceerden meer dan 70.000 views. We zijn nog zoekende in de voor ons nieuwe digitale wereld van websites bouwen, social media beheren en SEO. Verder is mond-tot-mondreclame voor ons van wezenlijk belang.’

De grootste uitdaging bestaat uit het wegnemen van het negatieve vooroordeel dat veel mensen hebben over kunstbloemen. ‘We komen daarom graag bij potentiële klanten langs om onze producten te laten zien, en om toe te lichten dat ze kunnen bijdragen aan een beter milieu en dat de bloemen geen onderhoud nodig hebben’, besluit De Nood.