23 procent van de geregistreerde bestelwagens in Nederland voldoet nog niet aan de eisen van de zero-emissiezones. Een groot deel van de bestelwagens dreigt daardoor de toegang tot die zones begin volgend jaar te worden ontzegd.
Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Meerdere gemeenten voeren vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone in. Zo’n 228.000 bestelwagens, goed voor 23 procent van het totale aantal, hebben een emissieklasse van 4 of lager. En dat is te laag voor toegang. Alleen met een vrijstelling of ontheffing mogen zij nog zo’n zone betreden.
Het is niet duidelijk of dit percentage ook van toepassing is op pakketbezorgers. Eerder liet het CBS al weten dat er begin 2023 een forse verdubbeling was van het aantal emissieloze bestelwagens. Dat ging toen wel vooral over post- en koeriersbedrijven.
Deze regel is te schandalig voor woorden ik snap niet dat er hier niet meer mensen tegen in opstand komen. Het is een verplaatsing van het probleem, en dit gaat weer ten koste van de kleine ondernemers denk aan de schilder, loodgieter, kleine aannemer etc. Bijv: je woont in het centrum en nu kan de schilder niet meer bij je komen omdat deze een diesel busje heeft van 12 jaar oud met 140.000 km op de teller, auto is verder in top staat net zoals zijn schilderwerk. Nu moet deze schilder een elektrisch busje kopen waar die het geld niet voor heeft. Tevens zal deze auto ook opgeladen moeten worden met energie die veelal nog afkomstig is van fossiele brandstof. (Leg het mij maar uit). En dan hebben we het nog niet eens gehad over de infra structuur van deze laadpalen waar moeten al deze mensen laden?
Je reactie op Michael:
Ja precies. Hoe gaat ons dat t klimaat helpen. Kapitaal vernietiging. En de kleine ondernemer wegjagen of op kosten jagen met een accu auto die straks ook een milieu probleem gaat geven.
Je reactie op Ralph: