Twinkle | Digital Commerce

EssilorLuxottica gaat toch door met overname GrandVision

2021-06-30
1000562
  • [nieuws]
  • 1:23

Brillenconcern EssilorLuxottica heeft bekend gemaakt door te gaan met de overname van GrandVision. Door een juridisch geschil tussen de twee partijen leek het er lange tijd op dat de voorwaarden voor de overname opnieuw onderhandeld zouden worden.

In 2019 kondigde EssilorLuxottica aan dat het zijn oog had laten vallen op GrandVision. Door de coronapandemie bleken er echter enkele haken en ogen aan de overname te zitten; GrandVision, moederbedrijf van onder andere Pearle en EyeWish, trof maatregelen om overeind te blijven waarbij ook meerdere winkels werden gesloten. Een doorn in het oog van EssilorLuxottica, dat naar de rechter stapte.

Na een lange juridische strijd waarbij beide partijen elkaar het licht in de ogen niet gunden, kruipt de overname alsnog door het oog van de naald. Maar, zo laten ceo en deputy ceo van EssilorLuxottica Francesco Milleri en Paul du Saillant weten: ‘De grondgedachte van de overname blijft sterk en onveranderd, en na twee jaar van inspanningen zijn we nu klaar om een pagina om te slaan en een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van EssilorLuxottica te beginnen met GrandVision. Daarbij zullen we de lessen en ervaringen van de afgelopen jaren gebruiken om ervoor te zorgen dat GrandVision en zijn 37.000 getalenteerde medewerkers succesvol worden geïntegreerd.’

Met de overname van GrandVision wil de producent van brillenmerken als Ray-Ban en Oakley zijn retailnetwerk uitbreiden. ‘Nu de sector weer groeit na de pandemie, zijn we van mening dat dit daarvoor het perfecte moment is, zodat we effectiever kunnen communiceren met consumenten en zo de zichtbaarheid en kwaliteit van de hele branche vergroten.’

De deal moet op 1 juli zijn afgerond.