Twinkle | Digital Commerce

‘Kaas-as-a-service’

2021-02-03
1000562
  • [interview]
  • 1:33

Wekelijks een pondje boerenkaas op de mat. Met in de webshop de producerende boeren aan de voorkant gepositioneerd. De firma kaas geeft ze een podium.

‘Gemakkelijk, kaas-as-a-service’, steekt Wouter Swolfs van wal. Hij is kaasbaas van de firma kaas. De webshop biedt boerenkaas, direct van de boerderij, op basis van een (twee)wekelijks abonnement. Het verschil met andere online kaasaanbieders zit ’m volgens Swolfs in het concept: ‘Het gaat om een brievenbusdoosje, klanten hoeven er niet voor thuis te zijn. Wij betalen boeren een goede prijs, gemiddeld een euro per kilo meer dan andere inkopers, en we bieden ze een groot afzetgebied doordat wij landelijk leveren. Bovendien draait het bij ons om die boeren; we willen klanten vertellen over het boerenleven en daarbij vooral de trotse producenten van onze kazen zelf aan het woord laten.’ Iedere aangesloten boer heeft in de webshop z’n eigen video. Klanten kunnen kiezen voor kaas van een specifieke boerderij, of een verrassingsabonnement nemen. Vooralsnog omvat het assortiment jong belegen, belegen en oude boerenkaas.

Brievenbusbezorging

De kaas wordt wekelijks bij de boeren opgehaald, in platte stukken gesneden, vacuüm verpakt en gelabeld. Daarna gaan ze in de brievenbusdozen en bezorgt PostNL ze bij de klanten thuis. Het product ligt gekoeld in de opslag, bij het versnijden en bij PostNL.

Om de firma kaas bekendheid te geven zet Swolfs social media in, maakt hij gebruik van SEO en SEA, Google Ads, influencers, abri’s, mupi’s en free publicity. En als het corona-wise weer kan, gaat de firma kaas met een truck het land in om mensen de kaas te laten proeven. Grootste uitdaging is het businessmodel te kunnen blijven dragen, zegt de kaasbaas: ‘Door een eerlijke prijs te betalen aan de boer en te versturen per post, zijn onze marges flinterdun. Toch geloven we in het concept. Boerenkaas op de mat, zo doen wij dat.’

Weet jij een kandidaat voor deze rubriek? Mail ’m dan naar redactie@twinklemagazine.nl.