Conversie-copywriting motiveert mensen om te handelen en een beslissing te nemen. Met teksten kom je tot een unieke propositie en deze combineer je met conversie, onderzoek en design. Maar hoe creëer je conversie-copywriting tekst die de lezer overtuigt met behulp van voice-of-customer data, frameworks, formules en optimalisatietechnieken?
Het doel van copywriting is om teksten te maken waarin je doelgroep zichzelf kan terugzien en herkent. Goede ‘testwaardige’ teksten kun je niet zelf bedenken. Deze teksten komen vanuit je (potentiële) klanten. Het is de taak van copywriters om te luisteren én te herhalen. Zo krijg je content die klaar is voor validatie. Dit simplificeert conversie-copywriting en is een eerste stap.
Doorbraak of mislukking?
Start met grote veranderingen en ideeën. Ga voor iets heel anders. Test vervolgens of het een absolute doorbraak of een mislukking is. Je kunt het PAS-framework gebruiken bij het schrijven.
PAS framework
• Problem – Leg het probleem voor dat je (potentiële) klant heeft.
• Agitation – Zorg dat het probleem duidelijk wordt en de lezer het echt voelt.
• Solution – Presenteer je oplossing voor het probleem.
Stel dat je het PAS-framework voor je homepagina gebruikt. Leg dan eerst het probleem voor, ga hier dieper op in en kom daarna pas met een oplossing. Dat is anders dan wat je meestal ziet op homepages: gelijk beginnen met de oplossing.
Aandachtspunten:
• Schrijf titels en call-to-actions in de eerste persoon.
• Overtuig de bezoeker in de eerste 2 seconden.
• Schrijf voor de mensen die het lezen.
• Start met het probleem.
Begrijp je doelgroep en keer ’m binnenstebuiten voordat je iets begint te schrijven. Voer onderzoek uit zodat je alles te weten komt over hun motivaties, angsten en intenties. Maak hiervan een overzichtelijke hiërarchie. Welke problemen en voordelen werden het vaakst genoemd tijdens de onderzoeksfase? Gebruik die in je wireframe of conceptversie van je pagina. Uiteindelijk zul je moeten testen, want je weet nog niets met zekerheid over je bezoeker.
Voice-of-customer teksten
Goede teksten zijn gemaakt voor echte mensen. Tekst die verkoopt, verkoopt niet aan iedereen. Je doelgroep is misschien groot of klein, maar bestaat nooit uit iedereen. Als je doelgroep uit meerdere zeer verschillende groepen bestaat, kun je segmenteren en je teksten personaliseren.
Er zijn enorm veel manieren om vragen te stellen aan je doelgroep. Stel open vragen, want die zijn bruikbaarder voor copywriting. Je wilt niet alleen weten wie ze zijn, wat ze willen en wat ze nodig hebben, maar ook de woorden die ze gebruiken om dit te omschrijven. Je wilt hun taalgebruik overnemen. Je schrijft geen teksten, maar je stuurt de woorden van je potentiële klant rechtstreeks naar hen. Je wilt dat ze zichzelf kunnen vinden en herkennen in de taal die je gebruikt.
Goede manieren om het taalgebruik van je klanten te achterhalen zijn:
• klanten interviewen
• online polls en surveys
• concurrentie analyse
• user tests in UX lab of online
• interviewen van de oprichters
• enquêtes op de bedankpagina
• opnames van salesgesprekken
• klantenservice
• opmerkingen op social media
• online reviews
Succes met het optimaliseren van jouw copywriting!
Webanalisten
Dit artikel is geschreven door Simon Groters, marketing & content manager bij Online Dialogue, op basis van de Conversion Hotel presentatie van Joanna Wiebe voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is hier te lezen. .
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Conversie-copywriting
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.