Twinkle | Digital Commerce

Inzichten van Beter Bed: lessen en toekomstplannen

2025-09-08
1000562
  • [tips]
  • 2:08

Beter Bed is al jaren actief met conversieoptimalisatie en heeft het CRO-proces stevig ingebed in de organisatie. René van Vuuren, UX/UI Designer & Conversion Specialist bij de beddengigant, vertelt over hun recente successen en waar de focus de komende periode op ligt.

Als retailer met een sterke aanwezigheid in Nederland en België, speelt omnichannel een belangrijke rol in de strategie van Beter Bed. De producten die ze verkopen, zoals matrassen, zijn persoonlijk en complex. Gemiddeld koopt een klant maar eens in de tien jaar een matras, en door ontwikkelingen in materialen en ondersteuning zijn de opties flink toegenomen. Hierdoor weten klanten vaak niet welk product het beste bij ze past. De uitdaging is om hen het juiste advies te geven, afgestemd op hun persoonlijke behoeften. Van Vuuren: ‘Onze offline winkels spelen hierbij een cruciale rol. We zagen het afgelopen jaar positieve effecten toen we onze fysieke winkels beter integreerden in de online klantreis. Zo kunnen klanten in onze winkels een gratis lichaamsscan doen voor persoonlijk en onafhankelijk slaapadvies. Deze fysieke ervaring hebben we ook online beschikbaar gemaakt door middel van een slimme vragenlijst, zodat elke klant – waar dan ook – kan rekenen op advies op maat.’

Valideren en klantervaring

De komende twaalf maanden ligt de focus sterk op het verder versterken van die omnichannel aanpak. Beter Bed wil de inzichten van klanten én slaapexperts uit de winkels vaker benutten bij het ontwikkelen van hypotheses. Die integratie moet leiden tot verbeteringen in zowel online als offline klantreizen.

Daarnaast verschuift de aandacht naar bredere vormen van validatie. ‘Valideren kan op veel manieren, niet alleen met A/B-testen’, aldus Van Vuuren. Denk aan eye-tracking, interviews, prototype testing of surveys. De kracht zit in het combineren van deze methoden om hypotheses te toetsen vanuit een omnichannel perspectief, met een sterke focus op specifieke klantreizen en hun belemmeringen.

Experimenteren buiten de website

Beter Bed wil bovendien het testvolume verhogen. Dat betekent niet alleen meer impactvolle A/B-testen op bestaande pagina’s, maar ook experimenten buiten de website. ‘We willen vaker testen in onze fysieke winkels, om zo nog meer inzichten te verkrijgen in het gedrag en de behoeften van onze klanten’, legt Van Vuuren uit. Door experimenteren breder te trekken, wordt het mogelijk om op meerdere fronten klantgericht te optimaliseren.

Omnichannel als motor

Beter Bed laat zien dat CRO meer is dan testen op een website. Door fysiek en digitaal te combineren, klanten en medewerkers actief te betrekken en validatie breder aan te pakken, bouwen ze aan een robuust optimalisatieproces. Hun aanpak biedt inspiratie voor elke retailer die de stap wil zetten naar écht klantgerichte optimalisatie.