Twinkle | Digital Commerce

Black Friday: groei stagneert, jongeren meest actief

2025-11-24
1000562
  • [nieuws]
  • 1:21

Aanstaande vrijdag is het weer zover: Black Friday. Hoewel de koopjesjacht tegenwoordig al weken eerder begint, luidt deze week traditioneel de drukste periode van het jaar in voor de e-commerce. Worden er opnieuw records verbroken?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat Black Friday stevig verankerd is in het Nederlandse koopgedrag. Tegelijkertijd vlakt de groei van het aantal kopende consumenten af. Volgens onderzoek van NielsenIQ onder 12.500 respondenten geeft 10 procent aan zeker een aankoop te zullen doen, terwijl 38 procent zegt dit ‘mogelijk’ van plan te zijn.

ABN Amro presenteert vergelijkbare cijfers. In samenwerking met Q&A Retail onderzocht de bank het verwachte koopgedrag rondom Black Friday. Dit jaar verwacht in totaal 60 procent van de consumenten een aankoop te doen, tegenover 59 procent vorig jaar. Een miniem verschil dus. Toen deed uiteindelijk 47 procent van de ondervraagden daadwerkelijk een aankoop.

Black Friday wordt Black Month

Wat opvalt, is dat Black Friday steeds eerder van start gaat. ‘We kunnen tegenwoordig bijna spreken van een Black Month, inclusief Cyber Monday’, aldus Marten Suurmeijer, senior analyst van NielsenIQ. Opvallend: op 15 november had al 5 procent van de Nederlanders een Black Friday-aankoop gedaan.

Jongeren happen toe

Vooral de jongere generaties tonen interesse in Black Friday. Uit het onderzoek van ABN Amro van vorig jaar blijkt dat Generatie Z met 80 procent het meest actief was. Bij babyboomers (15 procent) en de stille generatie (8 procent) ligt dit aandeel beduidend lager.

Ook NielsenIQ ziet dat millennials en Gen Z bovengemiddeld actief zijn. Zij geven hun geld het liefst uit aan kleding, schoenen en boeken.


Gerelateerde artikelen: