Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Oostenrijk

2020-11-25
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:05

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Nederlandse shops trekken naar Oostenrijk.

Nederlandse webwinkels verkennen steeds vaker de Oostenrijkse markt. Zo liet Pets Place bij de lancering van zijn Belgische webshop begin oktober weten nu de pijlen onder andere te willen richten op het populaire wintersportland. En ook de Bijenkorf, dat een jaar geleden nog een webshop in Duitsland opende, wil er dit jaar nog een webwinkel openen. Daarnaast zijn meerdere Nederlandse webshops al in Oostenrijk aanwezig. Wat maakt dit land zo aantrekkelijk?

Ligging en taal

Voor veel shops zijn landen als Oostenrijk en Zwitserland een logische volgende stap als het gaat om geografische uitbreiding. Oostenrijk ligt immers relatief dichtbij en voor veel webwinkels die al in bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk actief zijn is de vertaalklus niet al te groot. Zo liet Omar Ouchene, oprichter van Refurbished.nl, één van die webshops die sinds dit jaar (onder andere) in Oostenrijk actief is, aan Twinkle weten: ‘Je hebt als Nederlands bedrijf doorgaans meer feeling met een Duitse markt (…) Vanwege de Duitse taal wordt logischerwijs Oostenrijk ook meegenomen.’

Naast de lage drempel om als webshop in de Oostenrijkse e-commerce te stappen, is die markt ook interessant vanwege de belangstelling van Oostenrijkers voor online winkelen. Volgens cijfers van Statista, gespecialiseerd in marktdata, is de e-commercemarkt daar goed voor bijna 7 miljard dollar in 2020, terwijl er ruim 8,8 miljoen mensen wonen. Daarvan koopt een aanzienlijk deel wel eens wat online. Naar verwachting groeit het percentage online shoppers in Oostenrijk over vier jaar naar ruim 78 procent. In dat jaar zou de online omzet moeten groeien naar 8,8 miljard dollar. Gemiddeld geven Oostenrijkers jaarlijks omgerekend zo’n 950 euro uit aan online bestelde spullen.

Veelal bekende namen

Waar worden die euro’s dan uitgegeven? Wel, de Oostenrijkse e-commercetop beschikt over weinig exotische shops. Het gros van de winkels is ook hier bekend. Zo bezet Amazon de e-commercetroon, hoewel de onderneming in Oostenrijk niet over een eigen webshop beschikt. Oostenrijkers zijn, net als Nederlandse consumenten tot voor kort, aangewezen op de Duitse shop van Amazon. Zalando – wél met eigen webshop – staat op de tweede plek. En Universal, met een assortiment dat doet denken aan platforms zoals bol.com, completeert de top-3. Ook Otto, MediaMarkt, Shop-Apotheke en H&M zijn graag geziene webwinkels in Oostenrijk.

Tip: lees hier meer over e-commerce in India.