Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Italië

2022-07-25
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:07

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: websuper Rohlik gaat naar Italië.

De van oorsprong Tsjechische online supermarkt Rohlik heeft grootse plannen. Het bedrijf groeit hard en denkt dat nog beter te kunnen doen door naar meer landen uit te breiden. Het afgelopen jaar lanceerde de onderneming in Duitsland, terwijl het behalve in thuisland Tsjechië ook al actief is in Oostenrijk en Hongarije. Dit jaar moeten daar nog drie markten bijkomen, te weten Roemenië, Spanje en dus Italië. In deze drie laatstgenoemde markten zal Rohlik onder retailnaam Sezamo actief zijn.

In wat voor markt komt Rohlik in Italië terecht? Volgens de KvK is Italië één van de snelst groeiende e-commercelanden van Europa, naast Spanje. Zeker de komende drie tot vijf jaren liggen er nog volop kansen voor – bijvoorbeeld – Nederlandse ondernemers die de stap online willen wagen. Er wordt namelijk geïnvesteerd in de online handel, door Europese fondsen, stimuleringsmaatregelen van de Italiaanse regering en een versnelde adaptatie van digitalisering door – hoe kan het ook anders – de coronapandemie.

In de lift

Welk effect de coronacrisis precies heeft gehad op de Italiaanse e-commerce markt is niet bekend, daar zijn momenteel nog geen cijfers over. Wel is duidelijk dat het land vóór die periode al aardig in de lift zat op e-commercegebied. Zo nam de online omzet (producten en diensten) tussen 2016 en 2019 toe van 31,7 naar 48,5 miljard euro (Statista). Dat die omzet zo toeneemt heeft te maken met een groei van het aantal inwoners dat toegang heeft tot internet. Naar schatting shoppen tegen 2024 circa 40 miljoen Italianen online, dat is een aanzienlijk deel van de bevolking. Italië heeft namelijk zo’n 60 miljoen inwoners. Waar nog op te winnen valt, is de gemiddelde online besteding per jaar per consument. Dat lag in 2020 op 674 euro. Op dat vlak ligt Italië vergeleken met een e-commerceland als het Verenigd Koninkrijk nog wat achter; bij de Britten liggen de gemiddelde uitgaven jaarlijks boven de 1.000 euro.

Populaire spelers

Welke online spelers zijn populair in het Zuid-Europese land? Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat Amazon ook in Italië, net als in meer Europese landen, het grootste platform is. Ook eBay, Zalando, Ikea, Apple, Shein en Yoox worden veel bezocht. Toch is daarnaast ruimte voor lokale platforms, zoals Esselunga a casa, Subito, Unieuro en Mediaworld. Italianen kopen vooral elektronica, kleding, speelgoed en verzorgingsproducten online.