Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: JD.com zou zich terugtrekken uit Thailand.
De Chinese e-commercegigant JD.com trekt zich naar verluidt terug uit zijn joint ventures in zowel Indonesië als Thailand. Dit doet het bedrijf vanwege tegenvallende resultaten in die landen, en om zijn focus op de thuismarkt China te vergroten. JD.com zelf heeft de geruchten nog niet bevestigd, zo schrijft de South China Morning Post. De Chinese e-commerceonderneming zou in Thailand uit JD Central willen stappen, de joint venture met de in Bangkok gevestigde Central Group. JD.com is volgens de geruchten op zoek naar investeerders om zijn aandelen over te nemen.
Ook in Indonesië zoekt het bedrijf naar een investeerder om zijn belang in JD.id, de Indonesische joint venture met Provident Capital, over te nemen. Als je de lijst (op EcommerceDB) erbij pakt met de populairste webwinkels in Thailand, kan de stap van JD.com opmerkelijk lijken. De organisatie is daar namelijk te vinden op nummer vier. De eerste plek wordt bezet door een andere bekende naam: Central, het online warenhuis waarmee JD.com in Thailand een joint venture heeft. De top-5 wordt verder aangevuld met warenhuis Shopee (op nummer twee), sportwinkel Supersports (op nummer drie) en elektronicagigant Apple (nummer vijf).
75 procent
Thailand wist in 2021 een gigantische groei van zijn e-commercemarkt te bewerkstelligen. Op zichzelf niet heel opmerkelijk, aangezien er in dat jaar in veel landen een groei in digital commerce te zien was. Wel heel opmerkelijk is het als je het groeipercentage van het Zuidoost-Aziatische land ziet: 75 procent. In 2021 werd er voor omgerekend bijna 18 miljard euro omgezet binnen e-commerce. Wereldwijd groeide de markt dat jaar met zo’n 18 procent, wat het immense groeipercentage in Thailand nog opvallender maakt. (Cijfers: Statista)
Terugkeer naar winkels
Over hoge groeipercentages gesproken: het jaar voor 2021 was nóg succesvoller. Toen groeide de Thaise e-commercemarkt met maar liefst 140 procent. Maar aan alle hoogtepunten komt een eind: voor 2022 wordt er een groei verwacht van zo’n 18 procent, zo schrijft Bangkok Post op basis van cijfers van de Thai E-commerce Association (Theca). De voorspellingen voor 2023 zijn nog wat soberder, de organisatie verwacht dan een groei van enkele procentpunten. Eén van de redenen voor de afgeremde groei is de terugkeer van consumenten naar winkels en winkelcentra na de piek van de coronapandemie. Thanawat Malabuppa, voorzitter van Theca, licht toe: ‘We zien dat meer consumenten weer in fysieke winkels gaan shoppen. Na zo’n lange periode van lockdown, willen mensen wanhopig meer tijd doorbrengen in de echte wereld.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
E-commerce in Thailand
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.