Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in India

2020-11-12
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:00

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de nieuwe rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. We beginnen in deze editie met de online geboorte van Apple in India.

Elektronicafabrikant Apple verkoopt in India zijn producten via grote platforms als Amazon en Flipkart. Maar nu zou het bedrijf zelf de stap willen wagen met een eigen webshop, zo meldt Bloomberg. Hoewel het bericht door Apple zelf niet direct wordt bevestigd, ligt het zeker in de lijn der verwachting dat het bedrijf met een online kanaal begint. Ceo Tim Cook gaf namelijk eerder dit jaar aan dat Apple in 2021 een fysieke winkel in dat land zal openen. Zo liet hij weten: ‘We hadden toestemming nodig van de regering om daar zelf van start te gaan. Ik wil niet dat iemand anders het merk voor ons leidt.’

Grote markt

Het starten van een eigen online kanaal zou in ieder geval een logische stap zijn. India beschikt over een e-commercemarkt die enorm hard groeit. In 2017 was deze markt goed voor 38,5 miljard dollar. Uit onderzoek van de India Brand Equity Foundation, die is opgericht door het Indiase Ministerie van Handel, groeit de markt in 2026 naar 200 miljard dollar. Aan de andere kant staat India juist bekend om zijn relatief lage internetpenetratie: in 2019 waren er 636 miljoen internetgebruikers, terwijl er 1,37 miljard mensen in het land wonen. Wel neemt het aantal internet- en smartphonegebruikers de afgelopen jaren in India fors toe. Zo is de verwachting dat er in 2021 829 miljoen internetgebruikers zijn. Een logisch gevolg hiervan is dat steeds meer Indiërs via de smartphone hun aankopen doen. Een trend die je in meer Aziatische landen ziet.

Gevestigde namen

In India zou Apple wel een e-commercemarkt binnentreden die al wordt gedomineerd door grote platforms als Amazon India, Alibaba en Flipkart, het Indiase platform dat in 2018 werd overgenomen door Walmart. Daarnaast zijn er grote e-tailers als Snapdeal en Myntra. En hoewel die laatsten in sitebezoek ver achterlopen op de drie eerder genoemde topspelers, komen naar schatting maandelijks toch respectievelijk 56,4 miljoen (Snapdeal) en 48 miljoen (Myntra) Indiërs naar deze shoppingplatforms. Andere grote webshops in India zijn bijvoorbeeld FirstCry, een webshop voor kinderkleding en speelgoed, beautyshop Nykaa en online apotheker 1mg.