Twinkle | Digital Commerce

Stenen winkels vinden bol.com vaker

2020-11-27
1000562
  • [nieuws]
  • 1:21

In de online rubriek e-bites vangt Twinkle een opvallende quote. Eén die je wellicht hebt gemist, maar die genoeg gespreksstof doet opwaaien. Deze keer: Huub Vermeulen, algemeen directeur van bol.com.

In aanloop naar de koopjesdagen en feestperiode zoekt bol.com traditiegetrouw wat meer de pers op. Zo sprak het Algemeen Dagblad deze week met ceo Huub Vermeulen over het afgelopen jaar bij bol.com. Aandacht was er voor de overval op het dc in Waalwijk eerder dit jaar, de onrust die ontstond over verschillende boeken in het assortiment, en uiteraard ook over de platformstrategie van bol.com.

Wat betreft dat laatste bestaat momenteel meer dan de helft (60 procent) van het assortiment uit producten van de inmiddels 37.000 partners. Volgens Vermeulen valt op dat ook steeds meer fysieke winkels zich aansluiten op het platform. Het is niet bekend of dat een onderdeel is van bol.com’s strategie (net zoals bij bijvoorbeeld Zalando) of een gevolg van de covid-19-pandemie. Vermeulen: ‘Niet dat we onszelf zien als de grote redder van deze wereld, maar ons platform biedt ook voor fysieke winkels mogelijkheden. (…) We zien dat ook steeds meer stenen winkels zich aansluiten. En er is ruimte voor nog duizenden nieuwe verkopers. Mooi toch dat we elkaar zo kunnen helpen?’

Vermeulen laat ook weten het ongemakkelijk te vinden dat bol.com in deze tijd zo hard groeit. ‘Het liefste doe ik vingers in m’n oren als ik de groeicijfers hoor.’ Bol.com zag zijn handelsvolume in het tweede kwartaal met 65 procent groeien, in het derde kwartaal was dit 45,6 procent. Ter vergelijking, jaarlijks groeit bol.com ongeveer met 30 procent.