Twinkle | Digital Commerce

Handelsvolume bol.com blijft hard stijgen, vooral dankzij partners

2020-11-04
1000562
  • [nieuws]
  • 2:10

Bol.com blijft aanzienlijk meer verkopen op zijn platform. De lijstaanvoerder van de jongste Twinkle100 verkocht in het derde kwartaal 45,6 procent meer. Vooral de bijna 37.000 verkooppartners droegen daaraan mee. Zij verkochten 73 procent meer.

Dat maakt moederbedrijf Ahold Delhaize vandaag bekend (PDF). In de eerste drie maanden van dit jaar lag de groei van het verkoopvolume nog op 39,5 procent, gevolgd door een uitzonderlijk sterk kwartaal waarin – vooral dankzij de maatregelen rondom covid-19 – de verkopen met 65 procent toenamen. Nu is die groei dus weer wat afgezwakt, maar wel een stuk hoger dan bijvoorbeeld het vierde kwartaal van 2019, waar de groei nog 28,7 procent was.

Q3

Partners zagen hun omzet dus met bijna driekwart toenemen, ook wist bol.com in het derde kwartaal het aantal aangesloten partners met 3.000 te vergroten tot de eerder genoemde 37.000. Het is bekend dat Ahold Delhaize geen exacte cijfers deelt over zijn platformtelg.

In totaal wist Ahold Delhaize de online omzet (inclusief partnerverkopen) van zijn ondernemingen wereldwijd met 60 procent te vergroten naar bijna 1,8 miljard euro. Het overgrote deel daarvan – bijna 1,3 miljard – komt van de Europese markt. Dat gaat dus om online verkopen van onder andere Albert Heijn, bol.com, Etos en Gall & Gall. De totale omzet van Ahold Delhaize komt uit op 17,8 miljard euro.

Topman Frans Muller: ‘De resultaten weerspiegelen ons vermogen om gebruik te maken van onze toonaangevende digitale en omnichannel platforms, die bijna 115 procent meer verkochten in de Verenigde Staten en bijna 50 procent meer in Europa.’

Capaciteit

Ahold Delhaize laat daarnaast weten dat het zijn doelstelling om in één jaar tijd 7 miljard euro aan online verkopen te genereren, dit jaar al gaat halen. Deze doelstelling stond eigenlijk voor 2021 op de agenda. Om die online verkopen te laten groeien, verdubbelt Ahold Delhaize in twee jaar tijd (dit jaar en volgend jaar) zijn online capaciteit in de VS. In Europa wordt de capaciteit de helft groter. Specifiek gaat het onder andere om een verdubbeling van het aantal click & collect-locaties in de Verenigde Staten en 50 procent meer capaciteit bij bol.com. Dat laatste komt mede door een forse uitbreiding van het distributiecentrum in Waalwijk, die naar verwachting in de komende maanden wordt voltooid.

Albert Heijn

In gesprek met BNR gaat Muller verder in op de online groei van de dochterbedrijven. Zo groeide de online omzet van Albert Heijn in het derde kwartaal met 55 procent. De super ziet de vraag naar online boodschappen fors toenemen, een direct gevolg van de covid-19-pandemie. Daardoor moest de supermarkt zijn online capaciteit dit jaar al met 40 procent opschroeven. 'En dus kunnen we verder groeien', aldus Muller.