Bol.com blijft aanzienlijk meer verkopen op zijn platform. De lijstaanvoerder van de jongste Twinkle100 verkocht in het derde kwartaal 45,6 procent meer. Vooral de bijna 37.000 verkooppartners droegen daaraan mee. Zij verkochten 73 procent meer.
Dat maakt moederbedrijf Ahold Delhaize vandaag bekend (PDF). In de eerste drie maanden van dit jaar lag de groei van het verkoopvolume nog op 39,5 procent, gevolgd door een uitzonderlijk sterk kwartaal waarin – vooral dankzij de maatregelen rondom covid-19 – de verkopen met 65 procent toenamen. Nu is die groei dus weer wat afgezwakt, maar wel een stuk hoger dan bijvoorbeeld het vierde kwartaal van 2019, waar de groei nog 28,7 procent was.
Q3
Partners zagen hun omzet dus met bijna driekwart toenemen, ook wist bol.com in het derde kwartaal het aantal aangesloten partners met 3.000 te vergroten tot de eerder genoemde 37.000. Het is bekend dat Ahold Delhaize geen exacte cijfers deelt over zijn platformtelg.
In totaal wist Ahold Delhaize de online omzet (inclusief partnerverkopen) van zijn ondernemingen wereldwijd met 60 procent te vergroten naar bijna 1,8 miljard euro. Het overgrote deel daarvan – bijna 1,3 miljard – komt van de Europese markt. Dat gaat dus om online verkopen van onder andere Albert Heijn, bol.com, Etos en Gall & Gall. De totale omzet van Ahold Delhaize komt uit op 17,8 miljard euro.
Topman Frans Muller: ‘De resultaten weerspiegelen ons vermogen om gebruik te maken van onze toonaangevende digitale en omnichannel platforms, die bijna 115 procent meer verkochten in de Verenigde Staten en bijna 50 procent meer in Europa.’
Capaciteit
Ahold Delhaize laat daarnaast weten dat het zijn doelstelling om in één jaar tijd 7 miljard euro aan online verkopen te genereren, dit jaar al gaat halen. Deze doelstelling stond eigenlijk voor 2021 op de agenda. Om die online verkopen te laten groeien, verdubbelt Ahold Delhaize in twee jaar tijd (dit jaar en volgend jaar) zijn online capaciteit in de VS. In Europa wordt de capaciteit de helft groter. Specifiek gaat het onder andere om een verdubbeling van het aantal click & collect-locaties in de Verenigde Staten en 50 procent meer capaciteit bij bol.com. Dat laatste komt mede door een forse uitbreiding van het distributiecentrum in Waalwijk, die naar verwachting in de komende maanden wordt voltooid.
Albert Heijn
In gesprek met BNR gaat Muller verder in op de online groei van de dochterbedrijven. Zo groeide de online omzet van Albert Heijn in het derde kwartaal met 55 procent. De super ziet de vraag naar online boodschappen fors toenemen, een direct gevolg van de covid-19-pandemie. Daardoor moest de supermarkt zijn online capaciteit dit jaar al met 40 procent opschroeven. 'En dus kunnen we verder groeien', aldus Muller.
Als dank voor die verkopen van partners zijn zij nu hun eigen handel aan het uitbreiden!! Dus hebben ze de partner straks niet meer nodig!! Ze kijken waar een goede marge op zit en goed verkoopt en stappen daar dan zelf in.
De partners maker bol dus more great :(
Dag ANNONIEM, van bol.com kregen we de volgende reactie op jouw comment: 'We redden het als platform alleen als we fair en transparant zijn. We hebben als platform onze partners, die op dit moment meer dan 60 procent van de verkopen op het platform uitmaken, heel hard nodig. Bol.com is slechts een verkoper op het platform. Het zou niet logisch zijn als wij lokale ondernemers die verkopen via bol.com unfair zouden behandelen, dan zitten we onze eigen strategie in de weg. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit onze publicaties over 'white spots' (https://partnerplatform.bol.com/help/aanbieden/hoe-kan-je-het-aanbod-optimaliseren/overzicht-ontbrekend-assortiment), waarbij we zoekresultaten publiceren waar nog geen aanbod voor is, waarmee we lokale ondernemers de kans geven op deze kans in te springen. Alleen als we zien dat we bepaalde artikelen nog niet voldoende of in een voldoende kwaliteit kunnen aanbieden, vullen we deze gaten op.'
Voeg de daad bij het woord Bol.com en voer Chinese Walls in tussen de verkoop en platformorganisatie. Alleen zonder informatieachterstand hebben de partners echt een eerlijke kans, in plaats van deze te misbruiken om de krenten in de White Spots te ontdekken
Ik zeg dit al heel lang, Bol zegt verkoper 25.001 te zijn, maar dan wel die inzicht heeft in ALLE partnerverkopen en historieken, ze kunnen jaren teruggaan, ze kunnen conversies bekijken tot in detail van ALLE partners hun aanbiedingen en zo de perfecte prijs berekenen en daarop inzetten voor hun inkoop met de data die ze hebben van de verkopen van partners. En ze mogen dan wel zeggen dat ze dat niet doen, ze doen het voor producten die ze reeds zelf verkopen (maar te weinig op voorraad hadden) , bij bijvoorbeeld speelgoed merk je dat ze vaak het jaar daarna plots veel beter voorraad houden (omdat ze over de verkoopsgegevens beschikken van de partners die zijn blijven verkopen toen zij zonder voorraad zaten). Bovendien heeft men ooit gezegd dat ze vinden dat als een product populair is (veel pageviews) maar ivg weinig omzet dat ze dan wel zelf kunnen instappen om het product aan de juiste prijs te verkopen. En dat is hun recht hoor, maar wees daar dan gewoon transparant en eerlijk in, en denk ook eens na over je commissies waardoor partners standaard 15% moeten vragen dan de marktprijs, en ze moeten hun gratis verzending er ook nog eens bijrekenen terwijl Bol.com zijn eigen verkopen als een koekoek meeverstuurt in de pakjes van bijvoorbeeld LVB verkopers.
Vergeet de informatie over de producten niet. Wij zetten met Hockeygear dan ook nooit nieuwe producten op Bol.com. Pas als andere platformverkopers of Bol zelf de producten heeft aangemaakt verkopen we ze pas. Anders gaat Bol óf alle andere verkopers in de branche met die informatie aan de haal. Je bent als productplaatser dan werk aan het doen voor anderen, en daar betaal je ook nog flinke commissie voor. Enorm zonde, dus pas op met wat je plaatst.