Als je net als ik dagelijks in Google Analytics rondneust, heb je het waarschijnlijk al gezien: Je kunt nu met ‘The New’ Google Analytics aan de slag! In twee artikelen vertel ik je wat GA4 te bieden heeft en hoe je er direct mee aan de slag kunt, vandaag het tweede en laatste deel.
Tekst: Wouter Wensing
Enthousiast geworden na het eerdere artikel? Mooi, tijd voor je nieuwe GA4 property! En maak je geen zorgen om je huidige Universal Analytics property. Deze blijft volledig intact en up-and-running na het toevoegen van een nieuw GA4 property. Zo heb je alle tijd om op je gemakje de wondere wereld van Google Analytics 4 te ontdekken en uit te breiden.
'Upgrade naar GA4' of 'Create Property'
Oke, let’s go! Je kunt nu met een gerust hart je nieuwe GA4 property lanceren en als je mijn instructies volgt, heb je dat binnen één bak koffie gefikst. Haast je nu gelijk naar de Admin > Property > ‘Upgrade to GA4’. Hier vind je de set-up wizard voor GA4 en deze brengt je in twee stappen naar je nieuwe GA property.
1. I need to create a new Google Analytics 4 property, Get Started
2. Create property
'Ja maar, "Upgrade to GA4" staat er bij mij niet bij'
Dat kan, de installatie wizard is in dat geval nog niet naar jouw account uitgerold. Gelukkig kun je alsnog een GA4 property opzetten door te kiezen voor ‘Create property’.
1. Geef je nieuwe property een naam
2. Kies een tijdzone en currency
3. Kies een platform (‘Web’ als het om een website of webshop gaat)
4. Geef aan of je van ‘Enhanced Measurement’ gebruik wilt maken (Zou ik doen!)
Geef je property een naam en selecteer een tijdzone & currency
Kies een platform en geef aan of je 'enhanced measurement' wilt gebruiken.
Je hebt nu de beschikking over Google Analytics 4. Je kunt nu al op ontdekkingstocht door de nieuwe interface. Het enige dat nog ontbreekt is data.
Data Streams toevoegen
Tja, een beetje data zou natuurlijk wel prettig zijn. Echter moet je die dus wel opnieuw gaan verzamelen. Google Analytics 4 verzamelt namelijk geen data meer middels het UA tracking id (UA-XXXXXX-X) dat je gewend bent, maar via een nieuw measurement id: ‘G-XXXXXXXXXX’. Dit nieuwe id zal dus op alle pagina’s van je website of webshop aangeroepen moeten worden. En ook dit kun je prima zelf fiksen.
1. Kies binnen je nieuwe property niveau voor ‘Data streams’
2. Kopieer je Measurement ID (rechtsboven in je scherm)
3. Ga naar Tagging instructions
4. Kies voor ‘Use existing on-page tag’
Google Analytics (Gtag.Js)
Let op: Deze optie gebruik je enkel als jouw Google Analytics data vanuit je broncode via een gtag.js script wordt doorgemeten. Check je broncode en zoek op gtag.js. Je tag zou er ongeveer uit moeten zien als in de afbeelding hieronder. Volg vervolgens de instructies onder het ‘Google Analytics’ kopje binnen ‘Tagging Instructions’.
Google Tag Manager
Als je Google Tag Manager (GTM) gebruikt voor het doormeten van je Google Analytics data zul je wel even een nieuwe tag aan moeten maken. Weinig GTM ervaring? Dat is wederom niet erg. De tag die je gaat aanmaken zal naast je huidige ‘Universal Analytics pageview tag’ data gaan verzamelen. Beide tags zullen worden getriggerd en de data binnen je huidige UA property blijft dus onaangetast.
Log in op je Google Tag Manager acount, ga naar Tags en maak een nieuwe tag aan.
1. Klik op ‘Tag configuration’
2. Kies ‘Google Analytics: GA4 Configuration
3. Plak je Measurement id die je net gekopieerd hebt in het veld ‘Measurement ID’
4. Klik op ‘Triggering’
5. Kies ‘All pages’ (type: Page View’)
6. Geef je tag een naam (bijvoorbeeld: ‘GA4 configuration’)
7. Save
8. Klik op ‘Submit’
9. Version name: ‘GA4 configuration’
10. Publish
That’s it! Snel terug naar je Google Analytics 4 property, begin bovenaan bij je realtime dashboard en daar zul je je eerste bezoekersdata zien binnen druppelen, of ‘streamen’. Genoeg om je de komende tijd mee te vermaken en te ontdekken hoe je met Google Analytics 4 het meest uit jouw data kunt halen. Enjoy!
Tot slot: Events & E-Commerce Tracking In GA4
Nu is het wel zo dat je helaas nog wat data mist in je nieuwe GA4 property om echt helemaal los te kunnen gaan. Zoals bijvoorbeeld je (enhanced) e-commerce data en events. Om (e-commerce) events zoals product views & checkouts, transacties en andere events inzichtelijk maken, dienen deze deels opnieuw te worden ingericht in Google Tag Manager of via gtag.js. Meer info hierover vind je hier.
Wouter Wensing is freelance CRO manager
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Upgraden naar Google Analytics 4
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.