Als je net als ik dagelijks in Google Analytics rondneust, heb je het waarschijnlijk al gezien: Je kunt nu met ‘The New’ Google Analytics aan de slag! In twee artikelen vertel ik je wat GA4 te bieden heeft en hoe je er direct mee aan de slag kunt, vandaag deel één.
Tekst: Wouter Wensing
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google Analytics. Officieel is het de door-geëvalueerde ‘Google Analytics App+Web’ property, die vorig jaar al werd gelanceerd. GA4 is vanaf nu voor iedereen de default bij het opzetten van een nieuwe property. En GA4 zal uiteindelijk het huidige Universal Analytics gaan vervangen. Dit vanwege slimmere inzichten vanuit machine learning, cross-platform gebruikersinzichten en een privacy-gecentreerd design. Daarmee kan beter ingespeeld worden op toekomstige ontwikkelingen rondom cookie-restricties. Veel smakelijke buzzwords dus, maar wat GA4 bovenal te bieden heeft is het volgende:
A more complete understanding of how customers interact with your business
En dat willen we allemaal wel.
Een greep uit de nieuwe Google Analytics 4 functionaliteiten
Goed, een meer compleet klantbeeld dus. Dat klinkt leuk, maar hoe gaat GA4 mij aan dat complete klantbeeld helpen? Nou, onder andere met onderstaande nieuwe features:
Cross-Platform Reporting
Data kan nu uit verschillende platformen binnen dezelfde property worden verzameld en geanalyseerd op basis van User ID en User Pseudo ID (meegegeven bij een App download). Dus alle website + app data van dezelfde gebruiker in één overzicht.
Customer Lifecycle Reporting
Rapporten binnen GA4 zijn opnieuw geordend en slimmer gemaakt zodat de volgorde beter overeenkomt met de ‘customer-lifecycle’. Dit voor een beter begrip van hoe klanten ‘binnenkomen’ op je website (acquisitie rapporten), hoe zij zich vervolgens gedragen (engagement rapporten) en of ze na aankoop nog eens terugkomen (retentie rapporten).
Analysis Hub
Mijn persoonlijk favoriete afdeling binnen Google Analytics, waar je met diverse templates alle mogelijke funnels, bezoekersstromen en andere inzichten op maat kunt visualiseren. Vroeger alleen beschikbaar in GA360, maar nu via GA4 voor iedereen gratis toegankelijk en ook nog eens sterk verbeterd.
Event tracking zonder code
Om bezoekersgedrag in kaart te brengen maakt GA4 veel meer gebruik events, en parameters in plaats van pageviews en sessies. Events zeggen namelijk veel meer over hoe een bezoeker daadwerkelijk interacteert met een pagina. Daarom is het mogelijk om met GA4 direct interacties door te meten zoals scroll tracking, video tracking, outbound clicks en downloads. Maar dan zonder extra benodigde code of GTM tags!
Diepere integratie met Google Ads
Next level ‘audiences’ opstellen voor je Google Ads campagnes. Zoals bijvoorbeeld predictive en churn audiences, waarbij je kunt denken aan gebruikers die volgens machine learning binnen 7 dagen zullen converteren of juist zullen afhaken (churn).
Wouter Wensing is freelance CRO Manager.
Dit is het eerste artikel over Google Analytics 4 van Wouter Wensing. Morgen volgt het tweede deel, met daarin de praktische kant van het verhaal.
Google Analatics-4 is The New Google Analatics, verbijsterend vernieuwend , significant efficiënter, diepgaander en ook nog eens toegankelijker! Dat begrijp ik uit het glas heldere verhaal van Wouter Wensing. Mijn complimenten voor dit uitstekende artikel!