Twinkle | Digital Commerce

Geld verdienen met Google Analytics

2017-05-27
180101
  • 2:39

Google Analytics is de meest gebruikte tool om webwinkelstatistieken te meten. Deze statistieken zijn goud waard, mits je weet hoe je ze moet analyseren. Wouter Wensing van ISM eCompany legt komende woensdag uit hoe u uw omzet kunt verhogen aan de hand van analyses uit Google Analytics.

Wensing spreekt op de Multichannel Conference, op 22 en 23 april in de Utrechtse Jaarbeurs. Twinkle vroeg Wensing alvast om een voorproefje van zijn presentatie, getiteld: Onmisbare Google Analytics analyses om direct geld mee te verdienen.’

Waarom moeten bezoekers naar jouw sessie komen?
‘Google Analytics is de meest bekende en toegankelijke tool om statistieken van je webshop te meten. Bijna iedere webshopeigenaar of online marketeer maakt hier daarom dan ook gebruik van. Hoe de bergen aan data die dagelijks binnenstromen in Google Analytics echter geïnterpreteerd moeten worden en omgezet kunnen worden naar concrete actiepunten, is voor vele gebruikers echter nog niet zo eenvoudig.

In deze sessie leg ik daarom - aan de hand van sprekende voorbeelden en concrete tips - stap voor stap uit welke analyses het meest zullen helpen om te achterhalen hoe bezoekers zich gedragen en waar zij obstakels ervaren. Alle analyses zijn volledig toepasbaar op elke webshop en geschikt om direct zelf mee aan de slag te gaan.’

Is jouw sessie voor gevorderde Analytics-gebruikers of hebben beginners er ook iets aan?
‘Hij is met name bedoeld voor gebruikers die hun weg in Google Analytics reeds goed kunnen vinden en graag meer uit hun data willen halen. Maar ook beginnende gebruikers kunnen er een hoop inspiratie uit halen om zelf mee aan de slag te gaan.’

Is Google Analytics dé analytics-oplossing of zijn er ook betaalde pakketten die behulpzaam kunnen zijn?
‘Google Analytics is niet de enige oplossing op het gebied van website-statistieken. De stap naar betaalde pakketten als Omniture Sitecatalyst of Google Analytics Premium is kostentechnisch gezien echter zeer groot en vooral geschikt voor webwinkels in het hoogste segment. Deze pakketten bieden vooral meerwaarde op het gebied van het verwerken van zeer grote hoeveelheden data. Dankzij de continue doorontwikkeling van Google Analytics en de vele uitbreidingsmogelijkheden op het gebied van data doormeten zal meer dan 99 procent van de webshops echter meer dan genoeg hebben aan Google Analytics.’

Wat zijn de problemen waar veel webshophouders tegen aanlopen als het gaat om de analyses?
‘Veel webshophouders weten hoe ze data in Google Analytics op basisniveau inzichtelijk moeten krijgen. Deze data worden echter pas waardevol wanneer ze goed geanalyseerd kunnen worden, bijvoorbeeld door de juiste segmenten en dimensies naast elkaar te leggen en met elkaar te vergelijken. Hiervoor dient Google Analytics allereerst goed ingericht te zijn en de juiste doelen moeten correct worden doorgemeten. Alleen op deze manier kunnen data op de juiste manier geïnterpreteerd worden. Hier schieten veel webshophouders nog tekort. Deze sessie zal hen daarbij op weg helpen.’

Met welk gevoel verlaten de bezoekers jouw sessie?
‘Na deze sessie hebben ze het “ik kan niet wachten om te beginnen met mijn eigen analyses”-gevoel. Dankzij de vele inzichten, tips en how to’s kunnen zij dezelfde dag nog beginnen met het toepassen van de analyses op hun eigen webshop.’
 
Wouter Wensing is conversieoptimalisatiespecialist bij e-commerce bureau ISM eCompany. Zijn presentatie vindt plaats op woensdag 22 april in de Jaarbeurs te Utrecht. Meer informatie over de gratis toegankelijke Multichannel Conference vindt u hier.