Tweederde van de wereldwijde e-commerce is in handen van slechts zes bedrijven. Daarnaast is 44 procent van de wereldwijde online verkoop toe te kennen aan maar vier Chinese bedrijven.
Dat blijkt uit een rapport van Activate Consulting, zo schrijft Forbes. De wereldwijde e-commerce bereikte vorig jaar een omzet van 3,4 biljoen dollar. Duizenden merken en retailers zijn verantwoordelijk voor slechts 37 procent daarvan. Zes giganten, waarvan het merendeel uit China komt, zijn verantwoordelijk voor 58 procent van de omzet. Meer dan vijftig procent van het bruto handelsvolume van de zes grootste spelers komt uit marktplaatsverkopen.
De zes grootste namen en hun marktaandeel zijn als volgt: Taobao.com (15 procent), TMall.com (14 procent), Amazon (13 procent), JD.com (9 procent), Pinduoduo (4 procent) en eBay (3 procent). Zo’n vijf procent van het wereldwijde aandeel van e-commerce wordt ingenomen door een kleine groep met nog steeds grote namen: Rakuten, Walmart, VIP.com, Sunning.com, Apple en Shopee.
De Covid-19-pandemie heeft de online groei enorm versneld. In 2019 groeide de digitale handel in de VS met 15 procent, dit jaar is dat meer dan verdubbeld naar 32 procent. De verwachting is dat e-commerce tegen 2024 bijna verdubbeld zal zijn en wereldwijd groeit naar 6,5 biljoen dollar. De onderzoekers verwachten daarnaast dat fysieke retail ook zal groeien, van 18,5 biljoen dollar in 2020 naar 21,4 biljoen dollar in 2024.
Taoba.com en Tmall.com zijn beiden onderdeel van de Alibaba Group. Taobao is voor de lokale Chinese markt ( vergelijkbaar met onze Marktplaats.nl) en Tmall is het luxe platform in China voor producten uit het buitenland