Voorraad oppikken bij verkooppartners, om deze vervolgens op te slaan in het eigen dc in Waalwijk. Bol.com begon daar dit jaar mee. Inmiddels blijkt een aanzienlijk deel van de partners dit te gebruiken.
Dat laat de Twinkle100-aanvoerder desgevraagd weten. De dienst, die vorig jaar werd aangekondigd tijdens E-commerce Live, is speciaal bedoeld voor partners die van ‘Logistiek via bol.com’ gebruikmaken, het programma waarbij bol.com de fulfilment voor partners verzorgt. De aanleverdienst – zoals het door bol.com wordt genoemd – zorgt voor de nodige voordelen voor partners, liet algemeen directeur Huub Vermeulen vorig jaar weten. Onder andere lagere kosten, verdere ontzorging en een ‘strakkere keten met end-to-end controle’ werden genoemd. Ook ging de NPS van pilotpartners omhoog. ‘En dus gaan we dit uitbouwen tot een definitieve propositie’, besloot Vermeulen.
Eind januari ging de dienst, die samen met vervoerspartner PostNL werd opgezet, live. Inmiddels gaat ongeveer 25 procent van de ‘Logistiek via bol.com’-zendingen die bij het distributiecentrum worden aangeleverd via deze dienst.
'Verzenden via bol.com'
De ophaalservice is echter niet de enige fulfilmentdienst die bol.com dit jaar optuigt voor zijn partners. Tijdens de meest recente Webwinkel Vakdagen liet Vermeulen in een interview aan Twinkle weten dit jaar ook met ‘Verzenden via bol.com’ te komen. Hierbij verzorgt bol.com de logistiek voor bestellingen die bij partners zelf liggen opgeslagen. Hierdoor kunnen de verkooppartners ook gebruikmaken van snelle levering. Logistieke partners daarbij zijn PostNL en Red je Pakketje. Als een bestelling na werktijd bij de partner binnenkomt, wordt deze de volgende ochtend overgedragen aan de logistieke partner en alsnog dezelfde dag bezorgd.
Die dienst wordt waarschijnlijk dit jaar nog gelanceerd. ‘Verzenden via bol.com’ zit momenteel nog in de testfase. ‘We werken achter de schermen hard aan de ontwikkeling van deze nieuwe dienst’, aldus bol.com. Na lancering wordt stap voor stap opgeschaald met partners.
Lees ook: 'Bol.com gaat logistiek voor en bij verkooppartners verzorgen' (30 januari 2020)
niet voor alle partners. Er wordt nooit melding van gemaakt dat dit enkel en alleen voor Nederlandse partners telt. Als Belgische partner sta je steeds achteraan in de rij. Vorige week een partij sieraden laten aanleveren in hun DC en deze lagen pas gisteren op voorraad, dus volle 8 dagen later. Jammer dat jullie Bol steeds in het zo in het zonnetje zetten. Doe eens onderzoek bij Belgische partners of al deze goed-nieuws verhalen wel correct zijn