Twinkle | Digital Commerce

Ikea’s online aandeel stijgt naar 18 procent

2020-10-06
1000562
  • [nieuws]
  • 0:55

Ingka Group, moederbedrijf van meubelverkoper Ikea, presenteert vandaag zijn verkoopcijfers over het gebroken boekjaar. De online omzet neemt met 60 procent toe.

De online kanalen van Ikea zijn inmiddels goed voor 18 procent van de omzet, dat in totaal op 35,2 miljard euro uitkomt. Het bedrijf verwelkomde dit jaar 3,6 miljard online bezoekers wereldwijd (2,6 miljard in 2019). Vorig jaar was het online aandeel nog 11 procent en kwam de totale omzet uit op 36,7 miljard euro.

Vanwege de covid-19-pandemie moest Ikea dit jaar tijdelijk winkels inrichten als lokale distributiecentra. In totaal werd 75 procent van de winkels wekenlang gesloten. Dit zorgde voor een daling van de bezoekersaantallen. Dit boekjaar bezochten 706 miljoen mensen een Ikea-filiaal, een jaar geleden waren dat er nog 839 miljoen.

Ook in Nederland neemt de omzet van Ikea toe, met 3,1 procent, naar 1,37 miljard euro. ‘We mogen enorm trots zijn op dit resultaat’, stelt ceo Paul de Jong. ‘De afgelopen periode is er door iedereen binnen Ikea keihard gewerkt om het bedrijf door een lastige periode te helpen.’