Twinkle | Digital Commerce

Bol.com bergt drankflessen op

2020-09-08
1000562
  • [nieuws]
  • 1:18

Ongeveer twee jaar nadat Twinkle100-aanvoerder bol.com begon met de verkoop van alcohol op zijn platform, trekt het bedrijf de stekker uit die productcategorie.

De reden voor het vrij drastische besluit is dat de leeftijdscheck voor drank niet voldoende kan worden gewaarborgd, schrijft Trouw. Zo kan niet worden uitgesloten dat drank wordt bezorgd bij klanten die jonger zijn dan achttien jaar. Uit onderzoek van bureau Nuchter, dat zich bezighoudt met de naleving van leeftijdsgrenzen, zou blijken dat een verantwoorde levering door bezorgdiensten onvoldoende is gewaarborgd. Daarom heeft bol.com besloten om – in ieder geval voor nu – te stoppen met de verkoop van alcohol, meldt een woordvoerder aan de krant.

Bol.com begon in 2018 met de verkoop van alcohol. Zo werden bier- en wijnboxen van Albert Heijn en het assortiment van Gall & Gall op het platform aangeboden. Maar amper een maand nadat het platform daarmee begon, bleek al dat de leeftijdscontrole die bij de bezorging van alcohol hoort, niet altijd correct werd uitgevoerd. Zo liet een vlogger zien dat er niet altijd om een identiteitsbewijs werd gevraagd. Bol.com reageerde geschrokken op het voorval, en liet weten het direct aan te scherpen.

Regels aangescherpt

Begin vorig jaar werden nog strengere regels aangekondigd voor het naleven van de leeftijdsgrens bij online alcoholverkoop. Zo moeten webshops bij de bestelling verplicht controleren of de verkoper 18 jaar of ouder is. Daarnaast moet het voor de bezorger duidelijk zijn bij welke bestelling hij een controle aan de deur moet uitvoeren en welke niet. Daarnaast is het niet meer toegestaan om alcohol bij meerderjarige buren af te leveren.