De Duitse Bundeskartellamt start weer een onderzoek naar Amazon. Ditmaal gaat het om hoe Amazon omgaat met het prijsbeleid van wederverkopers op zijn platform.
Dat blijkt uit een interview met diens president Andreas Mundt in de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Aanleiding zijn klachten dat Amazon de afgelopen tijd verschillende verkopers op zijn platform zou hebben geweerd omdat deze te hoge prijzen hanteren. Amazon zelf bevestigt dat niet, maar stelt wel dat partners hun eigen prijzen bepalen en dat het prijsbeleid erop is gericht dat partners concurrerende prijzen hanteren.
Opvallend is dat het vorige onderzoek van de Bundeskartellamt naar Amazon juist net is afgerond. Enkele jaren geleden kondigde de waakhond ook al een onderzoek aan. Destijds was er een vermoeden dat Amazon misbruik zou maken van zijn rol als enerzijds dienstverlener en anderzijds verkoper. Vorig jaar liet de Europese Commissie weten ook een formeel mededingingsonderzoek te starten naar Amazon. Daarin wordt onderzocht of het bedrijf gebruikmaakt van informatie van onafhankelijke verkoper waardoor de consument kan worden benadeeld.
Misschien kunnen ze ook naar onze bol.com kijken. Als bol vindt dat je prijs te hoog is voor een product dat je via hun platform wilt aanbieden dan laten ze dit gewoon niet zien.
Wellicht kan de ACM inzake prijsbeleid ook eens naar Bol.com kijken waar zakelijke partners uitgesloten worden en artikelen niet te koop worden gezet. Hier worden prijzen vergeleken met Chinese dropship prijzen of webshops welke later verzendkosten rekenen.
@Pieter, 100% eens. Het zorgt er vaak voor dat BOL meer aan een product verdient dan de wederverkoper. Een gezonde marge maken op BOL is "niet zo makkelijk" met generieke producten.