Platform bol viert dit Paasweekend dat het een kwart eeuw bestaat. In dat kader staat het bedrijf niet alleen stil bij zijn eigen levensduur, maar ook dat van zijn producten: de komende tijd wordt geïnvesteerd in circulaire businessmodellen, zodat ook bol’s assortiment straks dergelijke jubilea kan vieren.
‘De geheime geschiedenis’, zo heette het eerste artikel dat over de digitale toonbank van bol ging, in 1999. Zo geheim is de geschiedenis van het platform zelf niet: in dat jaar begon het Duitse mediabedrijf Bertelsmann met online verkoop onder de naam bol.com in een bouwkeet in Vianen. Daniel Ropers bouwde sindsdien de – toen nog – webshop uit tot de grootste van het land, in 2017 gaf hij het stokje door aan Huub Vermeulen, die een transformatie tot platform leidde. In 2021 vertrok Vermeulen, sindsdien staat Margaret Versteden - van Duijn aan het roer. Onder Versteden - van Duijn is er bij bol meer aandacht voor initiatieven op het gebied van inclusiviteit en duurzaamheid. Vooral dat laatste komt veelvuldig voor in bol’s agenda voor de komende jaren.
Cirkeltje rond
Het komt erop neer dat bol zich niet alleen meer wil profileren als platform met ruim assortiment dat zich richt op de reis tot de voordeur. Maar dat de producten ook langer in bezit blijven van klanten. Door de levenscyclus van de producten te verlengen, wordt efficiënter en duurzamer omgegaan met grondstoffen. ‘Als groot platform is het niet alleen belangrijk om zelf te verduurzamen, we willen de hele keten in beweging brengen. Maar de echte klimaatimpact zit in de producten die we aanbieden en de keuzes die onze klanten maken. Er ligt een verantwoordelijkheid voor bol om hierop te acteren. Circulaire businessmodellen gaan hierin een essentiële rol spelen’, zo stelt de ceo.
Het is zeker niet zo dat bol nu voor het eerst bezig is met duurzaamheid. De afgelopen jaren waren er al verschillende initiatieven. Uit de uitleg van Versteden-van Duijn blijkt wel dat het vooral als uitdaging wordt gezien om duurzaam winkelen geen uitzondering, maar juist mainstream te laten zijn. ‘Klimaatverandering is een uitdaging voor de hele maatschappij, waar ook bol zich verantwoordelijk voor voelt. Onze ambitie is om de impact van onze activiteiten op de planeet aanzienlijk te verminderen, juist omdat we ons bewust zijn van onze grote invloed. Een groot deel van de CO2-voetafdruk van mensen ontstaat immers door consumeren. Zoals wij online shoppen makkelijk hebben gemaakt voor onze klanten, willen we ernaar om hetzelfde doen voor circulair winkelen. Circulair winkelen moet mainstream worden.’
‘De winkel van écht iedereen’
Een ander punt waar bol de komende jaren verder in investeert is diversiteit. Versteden – van Duijn is naar eigen zeggen een voorvechter van gelijke kansen ‘die gender, afkomst en sociaaleconomische verschillen overstijgen’. Gezien de slogan van bol: ‘De winkel van ons allemaal’, is die koers natuurlijk ook niet vreemd. Als voorbeelden noemt bol het verstrekken van gendertransitieverlof, het ter beschikking stellen van studiebeurzen voor jongeren in achterstandsituaties en het investeren in marketingcampagnes met thema’s als genderbalans en neurodiversiteit. Al geeft de ceo ook toe dat het op dat vlak nog een weg te gaan heeft.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Bol viert 25-jarig jubileum met circulaire belofte