Twinkle | Digital Commerce

Leren van Luckin

2020-06-09
1000562
  • [nieuws]
  • 2:19

Starbucks kennen we allemaal, maar Luckin Coffee? De Chinese startup groeide in 2018 uit tot een grote concurrent van het Amerikaanse koffiemerk op de Chinese koffiemarkt. En die opmars zette afgelopen tijd door, beschrijft Ed Sander (digital China watcher annex Twinkle-columnist) in zijn jongste e-boek China Talk 6. Het ‘New Retail’-concept van Luckin, waarbij on- en offline samenkomen, vormt hierbij een belangrijke troef.

‘Het laatste woord over Luckin Coffee is duidelijk nog niet gesproken’, zo valt te lezen in Sanders naschrift in mei 2020. ‘Mocht het bedrijf dit schandaal (beschuldigd van ernstige fraude in verkoopresultaten, red.) niet overleven, dan zien velen echter toch de waarde in het New Retail-concept dat Luckin heeft neergezet.’

Bestelapp
Eerst even een stap terug. Sinds de oprichting in oktober 2017 heeft Luckin naar verluidt ruim 4.500 locaties geopend. Daarmee staat de keten aan de top van de koffiemarkt in China. ‘Een groot deel van de Luckin-vestigingen – volgens bronnen zo’n veertig procent – is enkel bedoeld om koffie klaar te maken voor afhalen of bezorging via China’s grootste koeriersdienst SF Express. Een deel van die vestigingen is zelfs helemaal niet toegankelijk, tenzij je een koerier van het genoemde bedrijf bent. Slechts een klein deel van de overige locaties heeft zitplaatsen. Deze relax-stores zijn vergelijkbaar met Starbucks, maar eenvoudiger ingericht’, legt Sander uit.

‘Bestellen kan alleen via de Luckin-app op de smartphone. Je kunt daarbij kiezen of je de koffie wilt ophalen of laten bezorgen. Bezorgen van allerlei producten, of het nu maaltijden of drankjes zijn, is de afgelopen jaren in China volkomen normaal geworden. Toen ik zelf een Luckin-vestiging in Soho in Peking bezocht stond de hele balie vol bestellingen, wachtend op de klant of koerier. Zelfs als ik ter plekke iets wilde nuttigen moest ik daarvoor de app gebruiken, want er was geen kassa. In mijn geval deed ik dat met een Luckin miniprogramma in WeChat, dat me tevens in staat stelde om direct via de WeChat-wallet mobiel af te rekenen.’

Eerste bakkie is van het huis
In het hoofdstuk over de Chinese startup merkt Sander op dat de prijs van een kop Luckin-koffie alleszins meevalt – zo’n 25 procent lager dan bij concurrent Starbucks. ‘Als je gebruik maakt van de vele promoties van Luckin wordt de koffie nog goedkoper. Nieuwe klanten krijgen een gratis eerste kop koffie en bestaande klanten krijgen een gratis kop koffie voor het aanbrengen van vrienden en kennissen als nieuwe klant. In de app kun je daarnaast waardecoupons kopen die recht bieden op gratis koppen koffie en waarmee Luckin klantloyaliteit probeert op te bouwen. Voor elke twee koppen die je vooruitbetaalt krijg je een kop gratis. Koop je er vijf, dan krijg je zelfs vijf koppen gratis.’

Lees hier verder over New Retail in China