Voor het eerst in jaren is er weer sprake van groei in de online uitgaven aan producten. In het eerste kwartaal van 2025 gaven Nederlanders ruim 9 miljard euro uit via webshops, een stijging van 4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Die groei is volledig te danken aan producten, waarvan de online bestedingen met 8 procent toenamen. De uitgaven aan diensten daalden juist met 2 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.
Home & Living drijvende kracht achter productgroei
Binnen de productcategorieën is Home & Living de grote uitschieter. De online bestedingen in deze categorie stegen met 46 procent. Consumenten gaven vooral meer uit aan keukengerei, huishoudtextiel en keukenapparatuur. Het gemiddeld besteed bedrag per aankoop nam toe, terwijl het aantal aankopen in deze categorie slechts met 2 procent steeg. ‘Bij bestedingen aan Home & Living is een duidelijke verschuiving van offline naar online te zien. Het online aandeel bestedingen is gestegen van 24 procent in het eerste kwartaal van 2024 naar 36 procent in het eerste kwartaal van 2025. Daarnaast draagt een sterke toename van het gemiddeld besteed bedrag bij aan de online groei van de categorie Home & Living’, licht Marlene ten Ham, Algemeen Directeur bij Thuiswinkel.org toe.
Andere productcategorieën die groeiden zijn speelgoed (+28%), met name action figures en bouwsets. Daartegenover staan dalingen in Media & Entertainment (-18%) en DIY & Garden (-12%). In totaal daalde het aantal online aankopen met 3 procent, ondanks de hogere bestedingen.
Daling in diensten en veranderend betaalgedrag
Binnen de diensten daalden met name de uitgaven aan verzekeringen (-12%) en tickets voor evenementen (-16%). Het aantal aankopen van diensten daalde met 12 procent. Opvallend is ook de lichte daling in het gebruik van iDEAL (van 73% naar 71%) en de groei van Klarna (van 3% naar 4%).
Cross-border en mobiel shoppen
Cross-border bestedingen stegen met 6 procent, vooral dankzij de groei in producten (+17%). Amerikaanse webshops verliezen terrein, met een daling in aandeel van 12 naar 8 procent. Verder wint de smartphone aan belang: inmiddels wordt 39 procent van alle online aankopen via mobiel gedaan.
Met een stijgend online aandeel binnen retail – van 31 naar 33 procent – laat de consument volgens Ten Ham zien dat e-commerce structureel verankerd is in het Nederlandse koopgedrag. ‘Online winkelen is allang geen aanvulling meer op fysieke retail, maar een volwaardig en structureel onderdeel van hoe consumenten oriënteren, vergelijken en kopen al dan niet in combinatie met de fysieke winkel.’
De Thuiswinkel Markt Monitor wordt door NielsenIQ (NIQ) uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online uitgaven aan producten stijgen weer, vooral door Home & Living