Twinkle | Digital Commerce

Datastroomversnelling bij wehkamp

2020-06-16
1000562
  • [case]
  • 4:03

Een van de grootste uitdagingen van organisaties is het selecteren van een platform dat alle beschikbare data kan beheren en waarmee alle mensen binnen het bedrijf kunnen werken. Webwarenhuis wehkamp ging daarvoor onlangs een samenwerking aan met Databricks. Alle data, afkomstig van zowel bezoekers als producten, worden nu gestroomlijnd.

Wehkamp begon zo’n vijf jaar geleden met het analyseren en implementeren van data. In eerste instantie koos de online retailer ervoor om dit intern aan te pakken, maar dat bracht wat problemen met zich mee. ‘We zijn na een jaar gaan zoeken naar een alternatieve oplossing. Omdat we al gebruikmaakten van het open source project Apache Spark, was de keus voor Databricks logisch’, zo legt Tom Mulder, lead data scientist bij wehkamp, uit. De twee partijen besloten een jaar geleden om een volledig partnerschap aan te gaan. Die samenwerking kwam tegelijkertijd met het besluit van wehkamp om binnen het bedrijf meer data beschikbaar te stellen. ‘Iedereen binnen onze organisatie heeft nu de mogelijkheid om met data te werken’, aldus Mulder.

Apache Spark, het grootste open source project in dataprocessing, wordt wereldwijd door de grootste online spelers ingezet. Zo maken Netflix, Yahoo en eBay allemaal gebruik van Spark, waarbij ze meerdere petabytes aan data verwerken. Toch miste er nog iets bij het project Spark. ‘Het loste niet alle problemen op. Bedrijven hadden alsnog een eigen team nodig dat met de data aan de slag ging’, vertelt Pieter Senster, engineering director bij Databricks. ‘We zagen daarin een kans om ook dat deel gemakkelijker te maken.’

Sparren

Databricks en wehkamp werken nauw samen. Daarbij zorgt het enterprise platform onder andere voor workshops en leidt het intern mensen op bij wehkamp om data breder in te kunnen laten zetten. De twee partijen hebben derhalve veel contact, waarbij ze ook sparren over nieuwe opties. ‘Wehkamp is een bedrijf dat echt geïnteresseerd is in het goed gebruiken van data en investeert ook in feedback aan ons. Dat maakt ons vervolgens ook weer beter’, vertelt Senster. Het webwarenhuis werd daarom ook opgenomen in het ‘Strategic Customers Program’ van Databricks. Daarmee krijgt wehkamp onder andere vroege toegang tot premium features. ‘Wij willen echt investeren in een samenwerking. We gaan in gesprek met een klant om te kijken hoe we hem kunnen helpen succesvol te worden en hoe we ons platform voor hem kunnen inzetten. We kunnen op die manier ook nieuwe features gebruiken die we samen bedenken’, aldus Senster.

Alles om het voor een klant makkelijker te maken om te winkelen

Grote schaal

Het online warenhuis krijgt dagelijks zo’n half miljoen bezoekers en heeft 400.000 artikelen in het assortiment, wat zorgt voor enorme datastromen. Maar de schaal maakt eigenlijk niets uit, legt Senster uit: ‘Er worden dezelfde tools gebruikt in een kleine datasetting als voor grote hoeveelheden datastromen. Als wehkamp nog eens tien keer zo groot wordt, zou ook dat te beheren zijn met deze oplossing.’

‘Door de samenwerking kunnen we slimmer omgaan met de data die we hebben,’ zegt Mulder. Daarnaast benadrukt hij dat de data voor iedereen in het bedrijf toegankelijk zijn. ‘Het personeel kan er ook makkelijker mee aan de slag gaan. Zo is er bijvoorbeeld een e-mailmarketeer bij ons die normaliter niets met complexe data-analyse te maken heeft. Hij zag een kans om de retouren verder terug te dringen en is toen aan een prototype begonnen waarbij retouren opnieuw aangeboden worden via een e-mail-me feature. Dat heeft hij compleet gebouwd in Databricks.’ Tot nu toe zijn er maar weinig initiatieven waarmee wehkamp niet van start is gegaan. ’90 procent van de projecten die we beginnen leveren iets op en zijn tot nu toe succesvol geweest.’

Personalisatie

Een van de belangrijkste dataprojecten waar wehkamp momenteel Databricks voor inzet, is personalisatie. Aan de hand van het klikgedrag van een klant worden er aanbevolen producten op de homepage gezet. Mulder: ‘Alles om het voor een klant makkelijker te maken om te winkelen. Dingen die normaal wellicht helemaal naar achteren schuiven in de zoekresultaten, worden nu misschien wel bovenaan getoond.’
Een ander dataproject is fotografie. Voorheen werd een foto van een product handmatig in een categorie gezet, nu gebeurt dat geautomatiseerd. Het systeem herkent direct of het item een broek, T-shirt of jurk is. Vervolgens wordt het in de juiste categorie geplaatst. Daarnaast worden de foto’s ook automatisch bewerkt, laat Mulder weten: ‘Op een foto, gemaakt op een paspop, zie je daarnaast nog kabels en dingen die nodig waren om de foto te kunnen maken. Die foto wordt nu automatisch vrijstaand gemaakt.’ De komende tijd gaan de twee partijen aan de slag met content, waarbij er automatisch teksten gecreëerd worden. ‘Alle productinformatie die we binnenkrijgen van leveranciers voeren we in en vervolgens kan het systeem zelf een artikelomschrijving maken.’

Over Wehkamp
Wehkamp werd in 1952 opgericht nabij Zwolle. Aanvankelijk bezorgde het toenmalige postorderbedrijf matrassen en ander beddengoed bij klanten. Vrijwel vanaf het begin speelde mechanisatie van de administratie en het adressenbestand een belangrijke rol. Ook het betalen in termijnen deed al snel na de oprichting zijn intrede. In 2006 veranderde het bedrijf van een catalogusondernemer met een website in een online retailer waarbij het internet leidend is. Anno 2020 heeft de nummer vijf van de Twinkle100 zo’n half miljoen bezoekers per dag.