Twinkle | Digital Commerce

Zalando zit in de lift

2024-11-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:48

De vernieuwde strategie van Zalando lijkt definitief zijn vruchten af te werpen. Na een wisselvallig eerste en sterk tweede kwartaal verbetert Zalando op meerdere fronten in het derde kwart van het jaar.

Vooral onder de streep is dat terug te zien. Waar netto onder de streep een jaar geleden nog een verlies van ruim 8 miljoen euro werd geschreven, is dat nu een winst van ruim 44 miljoen euro.

Die groei heeft verschillende oorzaken: zoals gezegd hanteert Zalando sinds kort een nieuwe strategie, waarbij enerzijds de focus meer ligt op het behalen van resultaat, en ook meer onderscheid wordt gemaakt tussen b2c en b2b. Aan de andere kant weet het platform ook meer klanten te trekken, die op hun beurt ook meer besteden.

Meer klanten, meer orders, meer bestedingen

Zo wist Zalando in een kwartaal tijd een half miljoen meer klanten te trekken (over het gehele jaar gezien waren er 50,3 miljoen actieve klanten), steeg het aantal orders in het derde kwartaal 3,5 miljoen naar in totaal 57,9 miljoen. Gemiddeld gaven klanten 61,1 euro per order uit, in het zelfde kwartaal in 2023 was dit nog 58,8 euro. Dit alles zorgde ervoor dat Zalando in Q3 zijn handelsvolume met 7,8 procent zag stijgen tot bijna 3,5 miljard euro. De omzet nam 5 procent toe tot bijna 2,4 miljard euro.

Fabio Baum, general manager Nordics & Benelux bij Zalando, is logischerwijs blij met de resultaten: ‘We hebben een toename in klantbetrokkenheid gezien nu de consumentenvraag versneld, te midden van een sterke start van het herfst- en winterseizoen in vergelijking met vorig jaar in de industrie. Onze vernieuwde ecosysteemstrategie, die Zalando in staat stelt om een groter deel van de fashion en lifestyle e-commerce markt te bemachtigen, positioneert ons ideaal om deze groeikansen te benutten. In lijn met de strategie investeren we in belangrijke strategische initiatieven, zoals het stimuleren van innovatie, het ontdekken van mode inspirerender en leuker maken en het verder versterken van het Europese logistieke netwerk van Zalando.’

Zalando bevestigt ook de verwachtingen voor het volledige boekjaar, die eerder al naar boven werden bijgesteld. Handelsvolume stijgt naar verwachting tussen de 3 en 5 procent. Het brutoresultaat komt waarschijnlijk tussen de 440 en 480 miljoen euro uit.