Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in ... Argentinië

2024-11-05
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:06

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: MercadoLibre, het Latijns-Amerikaanse antwoord op Amazon en Alibaba, ziet genoeg kansen om in Argentinië verder te groeien in e-commerce.

Marcos Galperin, ceo van de Argentijnse e-commercegigant MercadoLibre, heeft in een interview met Reuters aangegeven nog genoeg plannen te hebben met het bedrijf. Hij wil onder andere het aantal gebruikers verdrievoudigen, de online betalingen uitbreiden, AI inzetten en drones gebruiken om meer shoppers te bereiken. Dit wil Galperin ‘organisch’ gaan doen in plaats van via overnames, waarbij hij zich nu met name concentreert op de belangrijkste markten: Brazilië, Mexico, Chili en Argentinië.

Zilver

Je zou kunnen denken dat een land waarvan de naam is afgeleid van het Latijnse woord argentum (dat zilver betekent) welvarend is. Maar dat is niet het geval. Argentinië heeft te maken gehad met herhaaldelijke economische crises, met een flinke inflatie en met regelmatige recessies die de binnenlandse markt onder druk zetten, vertelt Galparin in het interview met Reuters. Statista vermeldt dat Argentinië tussen 1998 en 2002 in een enorme economische depressie zat. Die depressie was het gevolg van de Russische en Braziliaanse financiële crises. Werkloosheid, inflatie en schuldenpercentages in Argentinië schoten omhoog en zorgden ervoor dat het land zijn staatsschulden niet kon betalen. Het land worstelt daar momenteel nog steeds mee.

Internetpenetratie

Argentinië had begin dit jaar volgens de International Trade Administration meer dan 40 miljoen internetgebruikers. De internetpenetratie stond toen op 88,4%, geschat wordt dat het dit jaar nog oploopt naar 92,73%. In 2022 opende of huurde een derde van de Argentijnse bedrijven die online verkopen een speciaal magazijn voor hun digitale verkoop en wierf personeel voor hun e-commerceafdeling. Meer dan de helft van deze bedrijven gaf aan dat hun online verkoop 30% van al hun inkomsten vertegenwoordigt. Socialmediaplatforms en e-commercewebsites zoals MercadoLibre zijn zeer populair in Argentinië.

Top-5

Het is dan ook niet verrassend dat MercadoLibre volgens EcommerceDB op de eerste plek staat in de top-5 online winkels op de Argentijnse e-commercemarkt, gevolgd door Fravega, Adidas, Carrefour en Musimundo. De voorspelde e-commerceomzet in 2024 komt uit op een (omgerekende) 5.573,7 miljoen euro. Elektronica is hier de grootste markt en is goed voor 26,2% van de Argentijnse e-commerceomzet. Daarna volgen mode (22,9%), hobby (18,9%), meubels (11,1%), verzorgingsproducten (7,7%), doe-het-zelf (7,7%) en levensmiddelen (5,6%).