Wie wordt de Mollie E-commerce Manager van het Jaar 2024? Dé award voor persoonlijk succes werd vorig jaar geïntroduceerd en krijgt tijdens de komende Shopping Awards zijn tweede editie. Dat ook dit jaar veel persoonlijke successen zijn geboekt, blijkt uit het aantal aanmeldingen voor deze prijs. De jury kreeg de taak om uit de kandidaten een shortlist te maken met vijf kanshebbers, vijf e-commercemanagers die eruit springen door hun unieke leiderschapsstijl, besluitvaardigheid of innovatiedrang.
In dit artikel komen ze alle vijf, in willekeurige volgorde, voorbij. En het mooie is: jij bepaalt wie de winnaar wordt. Het oordeel van de jury telt voor 50 procent, de lezers van Twinkle doen de rest. Dus bestudeer de profielen aandachtig, want jij kunt tussen 27 februari en 6 maart stemmen op wie dit jaar in jouw ogen de Mollie E-commerce Manager van het Jaar Award verdient!
Mariska van der Burg, Geisha Fashion
Hé, een bekend gezicht onder de genomineerden! Mariska van der Burg van Geisha Fashion dingt voor het tweede jaar op rij mee naar de titel. ‘Ik vind het een eer en ben er trots op dat zoveel collega’s mij nogmaals voor deze award nomineren. Deze nominatie staat voor de waardering voor de samenwerking met mij als e-commercemanager. Een samenwerking waarbij ik geloof in groei, ownership en expertise, in doen waar ieder goed in is, energie krijgen van optimaliseren en trots zijn op de successen die gerealiseerd worden.’ Het meest trots is ze op de resultaten die ze het afgelopen jaar heeft geboekt op het gebied van de kwaliteitsslag en de groei van de site. ‘Geisha is het grootste damesmodemerk van Nederland. Veel vrouwen hebben Geisha in de kast hangen, maar weten dit niet.’ Al 23 jaar is Geisha succesvol in de b2b-markt, aldus Van der Burg. ‘Maar waar het binnen het alfabet een kleine stap is van B naar C, blijkt het toevoegen van het b2c-kanaal binnen Geisha een uitdaging. De naamsbekendheid van het merk is belangrijk geworden en het ontbreken van klantdata-historie vraagt om het continu bijstellen van scenario’s op basis van het klantgedrag.’ Door meer inspiratie te bieden in de content heeft Geisha het aantal bezoekers van de webshop én de omzet op de socialmediakanalen doen groeien met 25 procent.
Mathilde Boltje, Wehkamp
‘In het snelle en uitdagende speelveld van e-commerce is een vechtersmentaliteit onmisbaar’, zo stelt Mathilde Boltje van Wehkamp Retail Group. ‘Het is vandaag de dag cruciaal om alert te blijven, want technologische ontwikkelingen wachten op niemand. Een e-commercemanager moet dan ook wendbaar zijn, innovatief denken en niet bang zijn om risico’s te nemen of keuzes te maken.’ Trots is ze met name op de lancering van de nieuwe kleertjes.com-site en -app, wat ze een echte mijlpaal noemt. Ook blikt ze positief terug op hoe ze klanten mee heeft genomen in de veranderingen die Wehkamp invoerde rondom betalen voor retourneren en thuisbezorging. ‘Maar mijn belangrijkste taak is het creëren van een team waarmee ik de Champions League kan spelen, waarbinnen iedereen niet alleen groeit, maar ook elke dag met plezier naar het werk komt. Ik probeer niet alleen te managen, maar ook te inspireren en ik geloof dat de kracht van een sterk team de sleutel is tot het behalen van buitengewone prestaties.’ En dat is belangrijk: ‘Het aantal dagelijkse bezoekers op de Wehkamp-homepage is vergelijkbaar met een uitverkochte Amsterdam Arena, dus in alles wat we doen zit enorme impact.’ Toch is er zeker nog genoeg te bereiken bij Wehkamp Retail Group. ‘Mijn missie, om de ervaring op onze websites en apps te verbeteren, is nog lang niet afgerond.’
Kenan Japalak, Bono
Een top e-commercemanager onderscheidt zich vandaag de dag door verder te kijken dan de traditionele online winkelervaring, stelt Kenan Japalak van webshop in gezondheids- en schoonheidsproducten Bono. ‘Het uitblinken ligt in innovatie en het uitbreiden van de waarde van e-commerce, van het simpelweg verwerken van pakketjes tot het omvatten van de gehele customer journey.’ Wat je daarvoor nodig hebt? ‘Technologische behendigheid, met een focus op de inzet van AI, is essentieel.’ Toch moet technologie niet ten koste gaan van de persoonlijke touch: ‘In een tijd waarin automatisering de norm wordt, staat Bono voor een persoonlijke aanpak. De uitdaging is nu om deze waardevolle, persoonlijke service te behouden en tegelijkertijd onze groei te managen.’ Dat dit lukt, blijkt uit de gemiddelde beoordeling van 9,6 uit meer dan 5.200 onafhankelijke reviews. Na vijf jaar Bono ziet Japalak de resultaten van zijn werk. ‘We hebben het afgelopen jaar een omzetgroei van 67 procent behaald en ons rendement aanzienlijk verhoogd, met een team van slechts zes FTE.’ Het meest trots is hij op de verschuiving van focus die hij heeft doorgevoerd, van marktplaatsen naar de eigen webshops. ‘Daardoor zijn we niet alleen gediversifieerd, maar ook minder afhankelijk geworden. Verder hebben we onze marktpositie verstevigd en het rendement per order weten te verhogen.’ Daarnaast is Japalak tevreden over de flexibele en schaalbare opzet van het platform. Het geeft Bono de wendbaarheid om binnen één à twee weken actief te zijn in een nieuw land, met alle benodigde services van fulfilment tot klantenservice. ‘Zo zijn we recent live gegaan met onze Deense en Zweedse webshops, die nu al succesvol draaien.’
Wesley Koolen, BBQ Experience Center
Een bekroning als Mollie E-commerce Manager van het Jaar zou de kers op de taart zijn voor Wesley Koolen. Na zestien jaar e-commerce vliegt hij binnenkort uit. Letterlijk: Koolen volgt zijn jongensdroom en wordt piloot. ‘Toen ik in dit vakgebied begon, was de wereld compleet anders. Technologische ontwikkelingen zijn ontzettend hard gegaan, de markt is veranderd, consumenten hebben andere wensen …’ Hoe hij wist bij te blijven? ‘Nieuwsgierig blijven, doorpakken, vallen en opstaan.’ De culminatie van zijn e-commerce skills bereikte hij bij BBQ Experience Center. ‘Al mijn kennis en kunde van de afgelopen zestien jaar heb ik kunnen benutten om deze scale-up de best mogelijke doorgroei te kunnen geven naar het volgende level.’ De belangrijkste uitdaging was daarbij: niet kapot groeien. ‘Daar bedoel ik mee: de groei die we doormaken bijhouden, strategisch de juiste stappen zetten en dealen met groeistuipen. Welke rollen en systemen moeten als eerste worden ingericht? Welk proces ga je als team hanteren om zo efficiënt mogelijk te werken? Er moet een hoop worden uitgedacht op vrijwel alle vlakken in de organisatie, en dit tevens op een schaalbare en duurzame manier.’ Eén van de belangrijkste uitdagingen waar e-commercemanagers mee te maken hebben, is volgens Koolen dan ook al die ballen tegelijkertijd in de lucht houden. Het is een veeleisende rol en je moet een beetje verstand van heel veel hebben. Dat is juist ook wat het voor mij ontzettend leuk maakt! Onze ceo zei vorig jaar tegen me: "Je hebt ons iets gebracht waarvan ik niet eens wist dat we het nodig hadden". Voor mij was dat het grootste compliment.’
Michiel Maas, Cameranu
Zijn nominatie ziet Michiel Maas vooral als een erkenning voor Cameranu. ‘En dan met name voor de mensen erachter. We werken met z’n allen keihard om het beste voor de klant en Cameranu neer te zetten. Als Cameranu willen we ons onderscheiden. We willen de ontmoetingsplek zijn voor beeldmakers in foto- en videografie; de community, zowel online als in onze acht winkels.’ Maas is daarvoor terug gegaan naar de basis: ‘Wat is de behoefte van de klant en hoe kunnen wij die behoefte invullen? Dit is niet zozeer de camera, nee de klant wil mooie beelden maken en wij willen hem daarbij helpen.’ Dat doen Maas en zijn team in de winkels met lezingen, workshops en door persoonlijk in gesprek te gaan met klanten. ‘In de laatste jaren hebben we in een uitdagende markt een unieke e-commerce organisatie neergezet, waarbij we zijn gegroeid van vijf naar 25 personen op de e-commerce-afdeling.’ Een van de voornaamste uitdagingen in zijn functie vindt hij het prioriteren van projecten. ‘Wij hebben nu een heel mooi A/B-testproces staan waarbij we op een inzichtelijke manier prioriteren. Ik hou van innovatie, maar het moet wel een behoefte van de gebruiker dienen.’ De omnichannel strategie van Cameranu is daarbij belangrijk. ‘Online oriëntatie, offline aankopen. Hoe richt je hier je marketing goed op in?’ Door in de fysieke winkel persoonlijk in gesprek te gaan dus. ‘En door via het customer data-platform klantvoorkeuren te herkennen en beter in te spelen op klantgedrag. We willen onze verschillende klantgroepen van b2b tot b2c zo goed mogelijk bedienen met onze kennis en passie voor techniek en het maken van het juiste beeld.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Wie van de 5?