Twinkle | Digital Commerce

Coronacrisis zorgt voor flinke groei bij HelloFresh

2020-05-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:09

Aanbieder van maaltijdboxen HelloFresh heeft door de coronacrisis een flinke groei doorgemaakt in het eerste kwartaal.

Door de crisis bestellen meer mensen maaltijdboxen, in plaats van naar de supermarkt te gaan. En dat merkt HelloFresh. Zo steeg het aantal actieve klanten in de eerste drie maanden van het jaar met ruim 68 procent naar 4,18 miljoen. Het gevolg daarvan is dat de omzet met een gelijkwaardig percentage (66,4 procent) toenam naar 699 miljoen euro.

Doordat de maaltijdbezorger zoveel nieuwe klanten kon verwelkomen, hoefde het zelf minder uit te geven aan marketingkosten. Dat zorgt ervoor dat het aangepaste brutoresultaat (AEBITDA) ruim in de plus eindigde: 63,1 miljoen euro. In het eerste kwartaal in 2019 was dit nog 26,1 miljoen in het rood.

Prognose jaarcijfers

Eerder liet HelloFresh al weten zijn vooruitzichten voor het eerste kwartaal wegens de coronacrisis naar boven bij te stellen. Dat doet het bedrijf nu ook voor de rest van het jaar. Zo groeit de jaaromzet naar verwachting met 40 tot 55 procent. Eerder was dit nog 22 tot 27 procent. ‘Naast onze toch al zeer sterke eerste twee maanden van het jaar, nam de vraag naar onze maaltijden in de tweede helft van maart aanzienlijk toe, aangezien de pandemie op korte termijn al onze markten trof’, stelt ceo Dominik Richter.