Twinkle | Digital Commerce

Online bestedingen in de eerste helft van 2022 goed voor € 16,1 miljard

2022-10-25
1120630
  • [onderzoek]
  • 2:11

De nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor is uit! Dit rapport biedt alle cijfers over de e-commercemarkt. In het eerste half jaar van 2022 zijn de online bestedingen van Nederlandse consumenten uitgekomen op € 16,1 miljard, een groei van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei wordt aangejaagd door de sterke stijging van diensten (+86%). Ook de online bestedingen aan producten blijven ook boven pre-coronaniveau, hoewel we een daling zien met -11% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

“De sterke groei aan diensten komt met name door de stijging in verkoop van tickets voor evenementen en attractieparken, maar ook pakketreizen en vliegtickets. De online aanschaf van tickets is in Q2 toch bijna verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het is duidelijk dat consumenten blij zijn dat we vrij waren van coronamaatregelen”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.

Diensten komt in Q2 2022 uit boven niveau precorona

Na de verschillende lockdowns en coronagerelateerde restricties kregen consumenten eind 2021 een positiever vooruitzicht en werd een voorzichtige stijging gemeten bij de aankoop van diensten. De groei die in het eerste kwartaal van 2022 inzette, zet (in mindere mate) door in het tweede kwartaal. Zo kennen de categorieën Pakketreizen (+129%) en Tickets voor Attracties & Evenementen (+104%) een ruime verdubbeling van de online bestedingen ten opzichte van Q2 2021. Consumenten hebben binnen deze categorieën vaker een online aankoop gedaan en gemiddeld ook meer uitgegeven. Alle diensten gezamenlijk komen uit op een hoger bestedingsniveau dan pre-corona (Q2 2019: € 2,3 miljard vs. Q2 2022: € 2,5 miljard).

Producten blijven boven pre-coronaniveau

In totaal werden in het eerste half jaar 168 miljoen aankopen online gedaan. De online aankopen van producten zijn zowel in Q1 als Q2 – waarin de fysieke detailhandel weer volledig open is gegaan – afgenomen ten opzichte van vorig jaar (-14%). Toch blijven de online bestedingen van producten met € 5,3 miljard boven het pre-coronaniveau staan. Ten Ham: “Consumenten kiezen weer vaker voor een combinatie tussen on- en offline kopen. De belangrijkste uitzondering op de krimp is te zien bij de categorie Food/Nearfood: de toename in online aankopen van producten uit deze categorie lijkt in de eerste helft van 2022 te stabiliseren naar +2%. Een duidelijke groeimarkt.”

Gebruik iDEAL stabiel, wel stijging bij aankopen via smartphone

Net als voorgaande jaren wordt het merendeel afgerekend met iDEAL (70%), op afstand gevolgd door creditcards (8%). Wel zijn in de eerste helft van 2022 meer aankopen via de smartphone met iDEAL afgerekend (72% versus 68% in de eerste helft van 2021). Dit komt met name door het toegenomen gebruik van iDEAL in het segment Food/Nearfood.

De Thuiswinkel Markt Monitor is gratis te downloaden voor leden en business partners van Thuiswinkel.org. Andere geïnteresseerden kunnen de lightversie downloaden via www.thuiswinkel.org/tmm. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking.