Twinkle | Digital Commerce

Bol.com fast forward in fashion

2020-05-05
1000562
  • [onderzoek]
  • 3:24

Om Amazon het hoofd te bieden is bol.com begonnen met de verkoop van kleding. Is dat een verstandig besluit? En gaat ‘de webwinkel van ons allemaal’ het wel redden tegen de Amerikaanse gigant?

Op 10 maart 2020 opende Amazon zijn Nederlandse webwinkel. De komst naar ons land werd al maanden daarvoor gecommuniceerd. Op 23 januari 2020 kwam bol.com met een persbericht waarin het bedrijf bekendmaakte dat het zijn platform openzet voor ondernemers in dames- en herenmode. ‘We zien in het zoekgedrag dat onze klanten ook verwachten alles bij ons te vinden; er werd al veel gezocht naar dames- en herenmode’, zegt Margaret Versteden, directeur winkels, in het bericht. ‘Daarom is het logisch om dit assortiment toe te voegen.’ Van een strijd met Amazon wordt niet gerept.

Natuurlijk is de stap van bol.com een reactie op de komst van Amazon, zegt de webwinkelbranche. ‘Bol.com is een grote speler die gaat voor de nummer 1-positie, dus móeten ze mee in de strijd en dus ook kleding verkopen’, zegt strategisch adviseur Onno Maathuis, gespecialiseerd in positionering en merkportfolio. ‘Ze kunnen het zich niet veroorloven om géén kleding te verkopen.’ Maar gaan ze het ook redden tegen de reus uit Amerika? Het kledingaanbod is al zo groot, van wehkamp tot Zalando en talloze nichespelers. ‘In elke markt is ruimte voor een paar koplopers’, aldus Maathuis. ‘En als bol.com trouw blijft aan de eigen positionering, met een groot aanbod van veel partners, kunnen ze zeker een vuist maken. Consumenten zijn traditioneel en routineus, dat verander je niet zo makkelijk. Toen eBay naar Nederland kwam verdween Marktplaats ook niet.’ Maathuis verwacht wel dat Amazon een substantiële partij zal worden op de Nederlandse markt. De adviseur, deskundig op het gebied van merkbelofte, raadt bol.com aan om zich beter te positioneren ten opzichte van Amazon. ‘De winkel van ons allemaal is niet genoeg. Kijk naar een webwinkel als Coolblue, met het sterke “Service met een glimlach”.’

Gevoel

Peter Blaas-Van den Beemt van fashion webwinkel Perfectly Basics vindt de keuze van bol.com wel erg veel weg hebben van een panieksprong. Toch denkt hij dat het grote Nederlandse platform het wel gaat bolwerken tegen Amazon. ‘Waarom niet? Ze werken met veel lokale spelers en spelen qua sentiment meer in op het Nederlandse gevoel, is mijn eerste reactie. “De webwinkel voor iedereen” lijkt gezelschap te krijgen van het gevoel “De webwinkel voor alle Nederlanders” – samen tegen de grote reus.’

Hoewel hij als nichespeler niet veel last verwacht te hebben van de strijd tussen twee reuzen, betreurt Blaas-Van den Beemt de ontwikkeling wel. ‘Ik vind het jammer dat internet deze kant opgaat. Het gevoel gaat eruit. Kijk, wij zitten heel erg op beleving en sfeer. Daardoor doen wij het ook goed. Bij bol.com zie je de truien naast de grasmaaiers.’ De komst van Amazon maakt de ondernemer niet blij. ‘We zullen misschien wél wat last krijgen van op algoritme gestuurde stuntaanbiedingen met commodity-artikelen als T-shirts. Grote partijen met shirts uit een lijn van drie jaar geleden die voor weinig verkocht worden. En waarvan de consument op het beeldscherm niet ziet dat het om gedateerde partijen gaat.’

Fast fashion

Lotte Vink van Labfresh.eu (‘het T-shirt dat niet vies wordt’) hoopt dat bol.com het gaat redden tegen Amazon. ‘Ze doen het goed, ik ben zelf ook fan. Ik zou het ze echt niet gunnen als ze door Amazon aan de kant gezet zouden worden. We moeten elkaar als Nederlandse webwinkels ook beschermen vind ik, zeker nu we zo hard zijn getroffen door het coronavirus.’ Vink denkt overigens dat Amazon eerder een concurrent is voor fast fashion verkoper wehkamp dan voor bol.com, en dat bol.com met de stap om kleding te verkopen zichzelf ook een concurrent maakt van wehkamp. ‘Maar dus ook van Amazon. En dat terwijl ik de verkoop van goede basics beter vindt passen bij bol.com. Vergelijkbaar met Hema.’

Marco Kuipers van Sjaalsonlinefashion.nl is inmiddels anderhalf jaar partner van bol.com. Verwacht hij meer omzet nu het platform naast de verkoop van schoenen, accessoires, tassen en sportkleding, zich nog meer profileert met fashion? ‘Los van de coronacrisis, waardoor bij ons de verkoop praktisch stilligt, hoop ik dat wel. Natuurlijk heeft het partnerschap van bol.com grote voordelen. Denk aan reclame en aan de extra omzet die het oplevert. Maar of bol.com met de komst van Amazon meer gaat focussen op kleding? Ik zie Amazon veel meer als een sterke speler op het gebied van elektronica.’