Twinkle | Digital Commerce

Luxe goederen online in China

2020-03-16
1000562
  • [opinie]
  • 1:34

China loopt voorop in digital commerce. Twinkle biedt voortaan in elk nummer een inkijkje in de ontwikkelingen daar. En een vergelijking met hier. Ed Sander trapte af. Hij wisselt af met John Lin van bol.com. Hieronder zijn eerste bijdrage.

Wellicht heb je de aflevering van Zondag met Lubach gezien over Chinese webshops of heb je zelf wel eens iets bij AliExpress besteld. ‘Goedkoop en onbetrouwbaar’ is in het algemeen het beeld dat we over Chinese e-commerce partijen hebben. Echter Nederlandse consumenten zien slechts het topje van de Chinese e-commerce ijsberg: Chinese ondernemers die gefaciliteerd worden om buiten China te verkopen.

In China zien we het onderwatergelegen gedeelte van de Chinese e-commerce ijsberg: westerse merken zoals Louis Vuitton, Breitling en Maserati verkopen massaal hun producten aan de steeds rijker wordende Chinezen. Allemaal online, op hetzelfde shopping platform waar mijn oma een nieuwe rijstkoker of wc-papier bestelt. Daarbij gaan de Chinese e-commerce partijen nog een stap verder. Samen met eerdergenoemde luxemerken ontwikkelen ze op basis van bergen data speciale producten en diensten specifiek voor de Chinese markt. Bedrijven als Alibaba en JD.com dragen dus direct bij aan het succes van aangesloten merken.

Hier in het westen zien we dat veel van dezelfde luxemerken e-commerce niet willen omarmen. Dit komt doordat consumenten persoonlijke aandacht in de winkel op dit dure segment erg belangrijk vinden en e-commerce dit nog niet kan faciliteren. Het zal je ondertussen niet meer verbazen, maar in China hebben ze dit probleem al opgelost: de bezorger komt aan huis in een driedelig pak met fluwelen handschoenen en zorgt op deze manier voor een ideale aankoopervaring. Ons goedkope en onbetrouwbare beeld van China is dus maar een éénzijdig perspectief. Voor iedereen in het westen die goedkoop telefoonhoesjes in China koopt, is er een Chinees die online een horloge bestelt van een paar duizend euro.