Eind november plaatste Ahold een onbemande AH to go winkel bij de aankomsthal van Schiphol. De technologisch geavanceerde winkel was de maanden daarvoor al uitgebreid getest op het hoofdkantoor in Zaandam.
Zelf bezoek ik in China al enkele jaren onbemande winkels van partijen als supermarktketen Auchan, e-commerce speler JD en start-up BingoBox. Wat mij dan ook verbaast is dat de AH-winkel vooral vergeleken wordt met Amazon Go. Dat concept is gestart in 2016, flink getest en er zijn nu ongeveer twintig winkels operationeel in de Verenigde Staten.
BingoBox, dat tegelijkertijd begon, had er volgens de ceo in mei van het afgelopen jaar ongeveer vijfhonderd. Je kunt daar nog eens een flink aantal concurrenten bij optellen. Dus waarom kijken we niet wat meer naar de lessen die we in China kunnen leren? In 2017 werd in China ongeveer een half miljard euro geïnvesteerd in start-ups voor onbemande winkelconcepten. De meeste zijn al van de markt verdwenen en weinig investeerders willen nog geld in de overblijvers pompen. BingoBox heeft afscheid moeten nemen van een groot deel van zijn personeel.
Onbemande winkels hebben het moeilijk door de concurrentie van de vele convenience stores en zelfs voor de digitaal goed onderlegde Chinezen bleek de onboarding lastiger dan verwacht. Veel onbemande winkels sluiten of stappen over op eenvoudigere en goedkopere zelfscantechnologie. Daarmee zijn we in China eigenlijk terug bij wat Albert Heijn al had met AH to go.
De uitgebreide analyse over onbemande winkels lees je in Ed’s blog op ChinaTalk.nl.
China loopt voorop in digital commerce. Twinkle biedt voortaan in elk nummer op deze plek een inkijkje in de ontwikkelingen daar. En een vergelijking met hier. Ed Sander trapt af. Hij wordt afgewisseld door John Lin van bol.com.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Onbemand alweer onbemind?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.