Twinkle | Digital Commerce

Houd de e-commerce branche overeind

2020-03-27
1000562
  • [opinie]
  • 1:16

Terwijl de winkelstraten leeg zijn worden de online winkelmandjes massaal gevuld. Veel webwinkels hebben het druk, zo kondigde bol.com in navolging van Amazon al aan om essentiële producten voorrang te geven om zo de logistiek wat te ontlasten.

Ook hier in de straat werkt bijna iedereen thuis en is de pakketbezorger druk in de weer om alle pakketjes af te leveren. Een bijkomend voordeel, wel iedereen is thuis.

Toch moeten we oppassen dat het online succes niet de ondergang wordt. Er zijn al signalen over consumenten die klagen over vertraagde leveringen en ook de klantenservice van sommige webwinkels raakt overbelast.

In Italië zijn inmiddels de leveringen aan huis al beperkt tot essentiële producten. Een scenario dat we in Nederland zeker moeten voorkomen. In tijden van lege winkelstraten vormt de online verkoop namelijk voor menig offline retailer een mogelijkheid om nog iets te verdienen.

Vandaar dat wij initiatieven als die van Thuiswinkel.org om de bedenktijd te verruimen bij WebwinkelKeur toejuichen om samen maatregelen te nemen die de sector ontlasten. Met alleen wat langere bedenktijd zijn we er natuurlijk niet. We zouden bijvoorbeeld consumenten ook kunnen oproepen om online bestellingen zoveel mogelijk te bundelen zodat de levering zo efficiënt mogelijk kan verlopen. Zo zijn er vast meer ideeën om de logistiek wat te ontlasten.

In tijden van crisis is bezorging aan huis vitaal. Laten we dus met zijn allen ons best doen om de sector overeind te houden. Deel gerust je suggesties in de comments.