Webwinkels doen er goed aan om in deze tijd hun herroepingstermijn te verlengen van 14 naar minimaal 30 dagen. Dat stelt branchevereniging Thuiswinkel.org.
De organisatie stelt momenteel veel vragen te krijgen van consumenten die zich afvragen of het nog wel mogelijk is om bestellingen terug te sturen, nu het nadrukkelijke advies is om vooral binnen te blijven.
Volgens Thuiswinkel.org kunnen webshops die drempel bij de consument wegnemen door de retourtermijn te verlengen. Dat zorgt volgens directeur Wijnand Jongen voor rust bij de consument, vervoerders en de markt. ‘Het is aan individuele webwinkels om het advies van het verlengen van het herroepingsrecht over te nemen.’
'Druk verlagen'
Daarnaast heeft dit als bijkomend voordeel dat de druk op de markt wordt verlaagd, vervolgt Jongen. Volgens hem geven momenteel veel webshops en vervoerders aan dat het in sommige sectoren veel drukker is dan normaal. ‘Als er meer tijd is om pakketjes terug te sturen, zal de druk in de komende weken verlaagd worden.’
Geen dingen bestellen die je niet nodig hebt of waar de kans dat je wilt retourneren (omdat het niet past) groot is. Dat geldt overigens ook als er geen corona-crisis is.
Meer tijd = meer retouren. Daar zit niemand op te wachten.
Uit alle onderzoeken blijkt juist, meer tijd = minder retouren...
https://www.emerce.nl/research/langere-retourperiode-leidt-tot-minder-retouren https://www.webwinkelkeur.nl/verminder-het-aantal-retouren-7-tips/
Nou, alle onderzoeken.... Ligt er maar aan hoe je test. En als ik dan lees waarom er minder geretourneerd wordt: "Klanten stellen vaak een retour uit wanneer ze meer tijd hebben. Wat kan leiden tot het afstel van een retour."
Dan biedt je het dus niet aan uit "om de druk te verlagen".