Twinkle | Digital Commerce

Maak kennis met innovatieve productpresentatie en slimme logistiek in het Experience Center voor E-commerce en logistiek

2024-10-11
1000562
  • [branded content]
  • 5:41

Elke webshop krijgt er vanaf de start mee te maken: online productpresentatie en logistiek. Beide zijn bepalend voor succes en groei. Een complete productbeleving voorafgaand aan de bestelling en een foutloze logistieke afhandeling zorgt voor tevreden klanten, meer conversie en minder retouren. Maar hoe zorg je daarvoor? En wat kan er allemaal? Dat ontdek je tijdens een bezoek aan het nieuwe Experience Center voor E-commerce en logistiek in Dongen.

Lennart Stachowitz vertelt over dit initiatief, kondigt een internationale primeur aan en onthult belangrijk bedrijfsnieuws.

Ruimte en tijd voor een ervaring over de hele breedte

‘Van een Experience Center mag een bezoeker natuurlijk veel meer verwachten dan een uitstalling van producten,’ trapt Lennart, operationeel directeur en mede-eigenaar van Orbitvu Benelux en LOGISTORE, gelijk af. ‘Waar het idee vandaan komt? Door naar klanten te luisteren: welke vragen en uitdagingen hebben zij naast hun zoektocht naar een oplossing? Wij willen duidelijk meer dan alleen systemen verkopen of verhuren, of fotografie als dienstverlening aanbieden. Het hele verhaal rond (online) productpresentatie, maar ook logistiek masterdata management is zo veel groter dan de uitleg en demo van onze oplossingen. De specialistische kennis en ervaring hadden we al in huis. Nu hebben we 500m2 om dat bredere verhaal te presenteren.’

Een afbeelding of video maken is één – het presenteren is een ander verhaal
Orbitvu Benelux geeft uitgebreide demo’s van alle automatische foto/videosystemen. Klanten kunnen de apparatuur zelf bedienen en kennismaken met alle opties in de software. Met producten uit hun eigen assortiment zodat gelijk uitdagende producteigenschappen – bijvoorbeeld reflecterend of doorzichtig materiaal – worden getackeld.

‘Aan het einde van de demo weet de klant hoe zo’n systeem werkt en welke visuele content het produceert. Daarbij komt het advies van onze accountmanager welke oplossing het beste past bij de contentbehoefte, het assortiment en het budget. Maar we weten dat die klant bij zijn contentcreatie en presentatie met nog veel meer aspecten en keuzes te maken krijgt.

Voorafgaand aan de foto- of filmshoot zit een stuk voorbereiding. Bijvoorbeeld een weloverwogen keuze voor het type afbeeldingen. Welke details of mogelijkheden wil de online klant zien? Hoe gaan we het stylen? Ook na de contentcreatie volgt een heel traject. Hoe presenteer je de productafbeeldingen op je website? Hoe regel je de invoer in het PIM-systeem of je catalogus? Wil je de content ook nog op andere plekken inzetten zoals brochures, socials of in de fysieke winkel? Stel dat je kiest voor een foto van een model met een complete outfit: hoe zorg je dat de losse items door het systeem worden herkend?

Wij denken niet alleen graag mee over de mogelijkheden om een optimale (online) winkelervaring te creëren, maar ook over een efficiënte workflow voor contentcreatie en presentatie. Als leverancier zien wij een mooie kans om toegevoegde waarde te leveren door daar in het Experience Center aandacht aan te besteden. Dat gaat verder dan kennisdelen. We willen de bezoeker door simulatie laten beleven hoe de praktijk eruit kan zien.’

Van afmetingen en gewicht naar complete productdata

Dezelfde klantspecifieke manier van demonstreren – zelf bedienen, producten uit eigen assortiment - hanteert LOGISTORE als leverancier van een complete range aan masterdata-oplossingen. ‘Veel klanten benaderen ons in eerste instantie voor het verzamelen van betrouwbare logistieke basisdata: lengte, breedte, hoogte en gewicht. Wij willen met klanten ook ingaan op de vraag welke andere productgegevens interessant zijn om gelijk bij goederenontvangst in het IT-systeem vast te leggen. Met een complete logistieke dataset van een artikel heb je alle input om bij elk keuzemoment in de logistieke procesgang de juiste keuze te maken: van goederenontvangst t/m verpakken en verzenden. Waarom zou je daar niet gelijk volledig van profiteren?’

Evenementen: eigen kennis delen en aanvullen met partners

Zowel binnen Orbitvu Benelux, het logistieke advies- en projectenbureau als de masterdata-divisie van LOGISTORE zit specialistische kennis en ervaring. Die werden al gedeeld in webinars, masterclasses, gastcolleges en whitepapers. ‘In het huidige pand hebben we alle ruimte en faciliteiten om bezoekers te ontvangen. Een programma is in de maak. Soms zullen we zelf een thema uitlichten in een interactieve kennissessie of workshop. Een andere keer zullen we partners uitnodigen om een deel van het verhaal in te vullen. Neem bijvoorbeeld een thema als 3D modellering en AR toepassingen. Daar zijn veel bedrijven mee bezig. Mooi als verschillende partijen dan hun kennis en inspiratie gebundeld ter beschikking stellen.’

Primeur: De toekomst is nu – ervaar het zelf in het Experience Center

The Future is Now (FIN) is hét internationale evenement op het gebied van visual content creatie. De bezoeker krijgt er alles te zien wat misschien nog toekomst lijkt, maar nu al mogelijk is. Na succesvolle edities in de Verenigde Staten en Londen komt dit evenement in 2025 naar Nederland. Place-to-be: het Experience Center in Dongen.
Lennart legt trots uit wat het evenement inhoudt, waar Orbitvu Benelux de onderwerpen contentcreatie en verrijking, productpresentatie en publicatiemogelijkheden voor haar rekening zal nemen.

‘Het basisidee is dat toonaangevende innovatieve leveranciers een carrousel van workshops organiseren. Die volgt de diverse stadia van de hele creatie- en publicatiecyclus. Uiteraard met inspirerende voorbeelden. Voorgaande edities waren een enorm succes. Dat willen we, samen met onze partners, in Dongen op zijn minst evenaren.’

One-stop-shop voor contentcreatie: uitbreiding aanbod Orbitvu

Een groot stuk van de showroomoppervlakte is gereserveerd. Op die 70 m2 komt eind 2024 de grootste (en nieuwste) oplossing van Orbitvu: de E-comm Studio+. Met een draaischijf met een diameter van 5m en gewichtscapaciteit tot 4000 kg dé oplossing voor grote en zware producten. Hiermee is de range van Orbitvu compleet en kunnen we van alles content creëren. Van diamant tot bankstel, kast, quad, campingtent of machine.
‘Wij hebben de ambitie om een one-stop-shop voor contentcreatie te zijn. Met de studio’s en software van Orbitvu kunnen we elk type content produceren:

  • Productvideo’s en live modelling
  • Still images (2D fotografie)
  • Interactieve 360-graden productpresentaties
  • 3D modelering (o.a. voor AR toepassingen)

Niet elk bedrijf zal ervoor kiezen om een eigen systeem te kopen, huren of leasen. Daarom hebben we op de nieuwe locatie onze contentservice uitgebreid. Zo is het mogelijk om studioruimte te huren voor een eigen shoot, maar ook om de gehele contentcreatie aan ons uit te besteden.’

Bij Augmented Reality valt alles samen

Tot slot geeft Lennart een voorbeeld hoe de mogelijkheden van Orbitvu, LOGISTORE en partner Bright River samenkomen. ‘Een webshop in meubels heeft 3 typen zitbanken die leverbaar zijn in 12 verschillende kleuren. Het bedrijf wil dat de klant niet alleen alle opties kan zien, maar ook hoe het eindbeeld in de woonkamer wordt. Bij het presenteren van een 3D model in een echte omgeving is het essentieel om exact de afmetingen van het product te weten. Daar komt de masterdata-oplossing (LOGISTORE) om de hoek. Op basis van kleurechte 360 graden referentiefoto’s van hoogwaardige kwaliteit maakt Bright River van elk type bank een 3D model. De leverancier geeft de leverbare kleuren door en Bright River zorgt ervoor dat de klant de keuze heeft uit 36 banken om met AR techniek virtueel in de woonkamer uit te proberen. 3D modellen zijn dus niet alleen noodzakelijk voor AR toepassingen, maar maken het zelfs mogelijk om content te maken van producten die niet fysiek beschikbaar zijn. Fantastisch, toch?’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Orbitvu
Tekst: Orbitvu | Fotografie: Zuiver Beeld